Nettavisen.no

Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
(TV 2 Nettavisen/CS)

Spam doblet på kort tid

Shopping med annonselenker

Treningsformen som tar Norge med storm

Oddsen med annonselenker

Skader og karantener i Tippeligaen

Det skjedde en dobling i spampost fra august til desember i 2006.

(iBergen.no) :- Det meste av økningen var uønsket epost, sier daglig leder Erik Windahl-Olsen i Webhuset.

- Stadig flere internasjonale virksomheter tar i bruk en avansert form for teknologi som saumfarer og kopierer e-postadresser på Internett. Vi som leverandør av servertjenester kan ikke gjøre annet enn å ha de beste sikkerhetsprogrammene som er tilgjengelige på markedet, sier han. Windahl-Olsen understreker at de uønskede epostene som regel er blottet for virus.

- Det er ikke virus som er hovedproblemet, men at spam fyller opp e-posten med uønsket informasjon, samtidig som det er blitt en tidstyv, sier han.

Foreløpig henger ikke antispam-utviklerne med på det siste skiftet til billedbasert søppelpost. Søppelpost-utsenderne har tatt i bruk nye metoder. Ved å skjule reklameteksten i et bilde klarer utsenderne å lure seg unna antispam-systemene som finnes på markedet i dag.

- Det er kommet systemer som gjenkjenner denne typen søppelpost, men de fungerer foreløpig ikke optimalt, sier han.

Les flere nyheter på www.iBergen.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus