RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fredriksen er helt spesiell

Sist oppdatert:
Skipsreder Herbjørn Hansson synes det er noe ekstra med John Fredriksen. NA24 forteller deg hva.

LONDON (NA24): NA24 var på «Shipping & Energy Dinner» i London. Der var Hansson midtpunktet.

- Jeg har møtt dem alle – fra Reksten, Jahre til John Fredriksen. Men jeg må erkjenne at Fredriksen er helt spesiell.

NA24 - din næringslivsavis

Det sa skipsreder-veteranen Herbjørn Hansson (58) da han var hovedtaler på et seminar for skipsfart og energi med påfølgende middag i London torsdag kveld. Folk fra ulike sider av internasjonal skipsfart, finanseliten, politikere, skipsmeglere og investorer møtte opp for å høre om olje og gassutvinningen i Barentshavet og internasjonal skipsfart.

- Jeg har vært så heldig å kjenne flere av verdens største skipsredere, som Anders Jahre og Hilmar Reksten. Begge de to var fenomenale mennesker. Men John Fredriksen er helt spesiell. Jeg har kjent John lenge og for meg er det helt naturlig at han har den posisjon i internasjonal skipsfart som tilfellet er, sier Hansson. Hadde Fredriksen tatt turen fra sin bolig i Chelsea, ville han antagelig bukket i ærbødighet over skryt fra Hansson.

Suksesshistorie
Styreformann og leder av rederiet Nordic American Tanker Shipping (NAT) gikk heller ikke av veien for å reklamere litt om sin egen fremgang. Herbjørn Hansson har sakte men sikkert bygd opp sin tankflåte fra en begynnelse på tre til nå å omfatte 12 skip, alle skip på ca. 150.000 tonn eller såkalt suezmax. Rederiet er notert på børsen i New York der den er blitt en aldri så liten favoritt blant investorene.

- Jeg må jo erkjenne at NAT har vært en suksesshistorie. I gjennomsnitt har aksjonærene fått 14 prosent avkastning de siste åtte årene, og av alle internasjonale rederier har vi vært det mest aktive på børsen i New York, sier en fornøyd Hansson.

Hansson bor fortsatt i Sandefjord, mens rederiet er registrert i USA. Han vil ikke følge sin rederikollega Fredriksen og flytte utenlandsk.

Flagger ikke ut
- Nei, jeg har ikke behov for utflagging. Jeg har holdt på med dette i 32 år og sett norske regjeringen komme og gå. Til norske myndigheter vil jeg bare si at Norge har kompetanse og fenomenale muligheter i et globalt marked, men at vi ikke bruker dette aktivt nok. Internasjonalt er inntrykket at norske myndigheter ikke har noe til overs for shipping.

- Hvilke forandringer ville du sett?

- At norske skipsredere har samme utgangspunkt som våre konkurrenter. Se til Dannmark og Hellas og lær av disse landene, sier Herbjørn Hansson til NA24.

Han avsluttet sin sprudlende tale med følgende finte fra shipping-miljøet:

- Dersom du trenger et tankskip, så er det bare å ringe!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere