RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tv-en varte i halvannen måned

Sist oppdatert:
Etter en og en halv måneds bruk begynte tv-kanallogoene å henge igjen i den nye plasmaskjermen.

- Plasma-tv-en kostet nesten 37 000 kroner. For den prisen forventer jeg å få en tv som varer en stund, sier Roger Lervik fra Harstad.

I bruksanvisningen ble det advart mot at innbrenning i skjermen kan forekomme, og ramset opp en rekke måter man kan unngå dette. Men selv om Roger både stilte ned kontrasten og kjørte skjermrens i flere uker, forsvant ikke logoene oppe i hjørnet.

- Når en skade oppstår etter så kort tid, må selger bevise at feilen ikke var i produktet fra før. At denne kunden har brukt apparatet feil, høres svært lite sannsynlig ut. Selvsagt må en tv-seer kunne se på den samme kanalen lenge av gangen – noe annet ville vært helt urimelig, fastslår jurist Paal Bjønness hos Forbrukerrådet.

Brukerfeil
Men forhandleren Elprice ville ikke godta at det var noe galt med tv-en. Etter en lang epostkorrespondanse med Roger konkluderte de i stedet med at dette måtte skyldes en brukerfeil.

Produsenten av apparatet, Hitachi, hadde nemlig aldri vært borti dette problemet før. Og da måtte det være Rogers egen feil.

- Jeg syns det er hårreisende kundebehandling. Å si at det er min feil når slikt oppstår etter halvannen måneds normal bruk, henger ikke på greip, mener Roger.

Han reagerer også på at Elprice hele tiden skylder på Hitachi når de ikke vil gi reklamasjon. Og her får han støtte fra Forbrukerrådet:

- En klassisk sak der kunden blir kasteball mellom forhandler og produsent. Kunden skal kun behøve å forholde seg til forhandler, understreker Bjønness.

- Kan ikke skje
TV 2 hjelper deg og Roger møtte administrerende direktør André Patay i Elprice før sommerferien. Men direktøren sto på sitt.

- Så lenge Hitachi ikke vil ta dette på sin garanti, vil heller ikke vi som forhandler godta reklamasjonen. Ved normal bruk av en tv skjer ikke slik innbrenning, mente Patay.

Han hevdet at en tv må stå på samme kanal i 3-4-5 dager før en slik skade kan oppstå. For Roger, som bare hadde brukt tv-en helt normalt etter arbeidstid, var dette tungt å svelge.

- Betyr det at du sier jeg står her og lyver? spurte han.

Patay forsikret at han hadde tiltro til kunden sin, men la likevel til:

- Det kan godt hender du har fulgt de retningslinjene du skal, og at det eventuelt kan være en feil i produktet ditt. Men så lenge verken Hitachi eller serviceverkstedet deres bekrefter det, har vi ikke grunnlag for å gi reklamasjon.

Det hører med til historien at det aktuelle serviceverkstedet aldri hadde sett på tv-en til Roger. Et verksted som derimot hadde undersøkt den, konkluderte med at det var umulig å si hvordan skaden hadde oppstått.

Roger vil nå forfølge saken gjennom forbrukermyndighetene.

Andre saker du kan lese om som ble sendt i kveldens TV 2 hjelper deg:
- Parkeringsselskap på Gardermoen tyvlåner kundenes biler, bekrefter tidligere ansatte.
- Stor test av vinterdresser for barn

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere