RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nettbutikk uten varer

I løpet av våren og sommeren har «TV 2 hjelper deg» mottatt over tretti henvendelser fra kunder hos nettbutikken VW Car Consult. Ikke så rart – varene de har bestilt kommer nemlig aldri.

- Jeg skjønner ikke at det går an å drive en bedrift på den måten, sier Terje Nyheim.

Han betalte 15.000 kroner i mars for nye felger til bilen sin. Felgene har aldri kommet, og Terje er langt fra alene.

Misfornøyde kunder fra hele Norge har kontaktet «TV 2 hjelper deg» med den samme historien. Til sammen skylder VW Car Consult, som selger deler til Volkswagen og Audi, disse kundene over 200 000 kroner.

VW Car Consult hadde ikke bestilt varer
Jarle Sjømoen har ventet helt siden oktober i fjor på nye safarivinduer til bilen sin. Etter hvert ble han lei av stadig mye løfter fra daglig leder i VW Car Consult Espen Marthinsen, og ringte leverandøren i Tyskland for å å høre hvordan det lå an med bestillinga. Da fikk han seg en overraskelse.

- De hadde ikke mottatt noen bestilling fra VW Car Consult i det hele tatt, forteller Jarle.

Andre kunder har også fått samme svaret når de har kontaktet leverandøren direkte. Men løfter har det ikke manglet på.

- Han lover og lover. Først at varene snart skal komme, og senere at jeg skal få pengene mine tilbake. Men det er bare nye utsettelser, og ingenting skjer, sukker Aleksander Jarodd. Han bestilte senkesett til bilen sin i februar. Det venter han fortsatt på.

- Ikke forhåndsbetal
Mens kundene fortviler, har Espen Marthinsen oppløst firmaet. I e-poster til kundene skriver han at firmaet skal drives videre under navnet Top Car Tuning, og at han skal betale tilbake penger og levere varer så snart driftskapital er på plass.

Dette skulle ifølge Marthinsens siste lovnader skje i løpet av august. Men ved utgangen av måneden har kundene fortsatt ikke fått verken penger eller varer. Å komme i kontakt med Marthinsen er nærmest umulig. Det eneste som fortsatt fungerer, ja det er selve nettsida. Men den er ulovlig.

- Her er det for lite kontaktinformasjon, og det er brudd på e-handelsloven. Vi har sendt bedriften et brev om dette, sier Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet.

Han råder folk til å være svært forsiktige med å forhåndsbetale for varer de bestiller på nettet.

Er ansvarlig uansett
«TV 2 hjelper deg» har gjentatte ganger forsøkt å få Espen Marthinsen i tale, men det er slett ikke lett. I juni fikk vi en epost, der Marthinsen skriver at bedriften er nedlagt og at han håper å ha det nye selskapet operativt i løpet av august. Siden har det vært stille. Men alt håp er likevel ikke ute for de uheldige kundene.

- Siden VW Car Consult var et enkeltpersonsforetak, er han uansett personlig ansvarlig for disse kravene. Kundene bør gå sammen om en forliksklage mot forhandleren, råder forbrukeradvokat Ola Fæhn.

Fra neste år vil kunder som opplever ting som dette få en ny mulighet. Da vil det nemlig bli mulig å gå til gruppesøksmål. Gruppesøksmål innebærer at en organisasjon, en forbruker eller en sammenslutning av forbrukere kan gå til søksmål på vegne av en hel forbrukergruppe med identisk eller nær identisk problem.

- Dette er et typisk eksempel på en sak der gruppesøksmål vil gjøre det enklere for forbrukerne, sier Fæhn.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere