RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Forbrukermakt er en myte

Sist oppdatert:
Den perfekte forbruker er dømt til å leve et miserabelt liv, mener forsker Bent Sofus Tranøy. I en ny bok torpederer han forestillingen om det perfekte marked.

Troen på at markedskreftene alltid jobber til forbrukernes beste, er en myte, mener statsviter Bent Sofus Tranøy.

I sin nye bok, Markedets makt, skriver han at forbrukerne ofte i virkeligheten blir stilt overfor valg de ikke har forutsetninger for å mestre, og at markedet derfor ikke fungerer som det skal.

Slitsomt å velge
- Jeg har skrevet denne boken i det som kanskje er et fåfengt håp om at folk skal tenke mer over dette med forbrukernes makt. Mitt hovedpoeng er at jo flere valg man får, desto vanskeligere er det å gjøre gode valg, sier Tranøy til TV 2 Nettavisen.

Han mener også at det er slitsomt for forbrukerne å måtte ta valg hele tiden.

- Vi ser jo at selv om mange har muligheten til å velge billigere produkter, så tar de ikke noe aktivt valg. Det er det Hafslund lever godt på, og det Telenor inntil nylig har tjent gode penger på, sier Tranøy.

Vanskelig å få oversikt
I boken skriver han at forbrukerne må være spesialister på energisektoren, eiendomsmarkedet, bank og en hel haug andre deler av samfunnet dersom vi skal være i stand til å finne det beste til lavest mulig pris. I møtet med de profesjonelle aktørene har ikke forbrukeren en sjanse, ifølge Tranøy.

- Vi kan enten bli småparanoide, kranglevorne tvangsnevrotikere som glemmer de vesentlige tingene i livet (..). Eller så må vi bare akseptere at vi stadig risikerer å gjøre en dårlig handel, skriver han.

- Hvem har du skrevet boka for?

- Når jeg snakker til LO, så kan du godt si at jeg snakker til menigheten. Jeg ønsker med denne boken å utfordre liberalt tenkende mennesker. Liberalistene er jo opptatt av individets frihet, og jeg vil at de skal tenke mer på hvordan friheten fungerer i møte med markedsovermakten, sier Tranøy.

Markedsfundamentalister
Tranøy legger skylden på det han kaller markedsfundamentalister. I likhet med religiøse fundamentalister er markedsfundamentalistene like bokstavtro i sin hyllest av egoismen som samfunnsnyttig drivkraft.

I boken omtales blant annet TV 2 Nettavisens ansvarlige redaktør, Gunnar Stavrum, som en som tror særdeles sterkt på markedet.

- Hvorfor trekker du Stavrum frem i boken?

- Fordi han sto så lagelig til for hugg når han mente at Rune Hauge er så dyktig at han fortjente 100 millioner kroner for fotballavtalen. Argumentet var at han fortjente pengene fordi han var så dyktig, og argumentet for at han var så dyktig var at han får hele 100 millioner kroner, sier Tranøy.

Forfatteren mener selv at markedet slettes ikke er løsningen på alle problemer.

- Min påstand er at vi lever i en markedsfundamentalistisk tid. (...) Altfor mange, også høyt utdannende og mektige mennesker, er for lite interesserte i å tenke på å diskutere samspillet mellom rettsstat, byråkrati, sivilsamfunn, familien og ulike former for markedsorganisering. I stedet løftes en forenklet og idealisert utgave av ett ogrganisasjons- og motiveringssystem opp som alle andre tings målestokk, skriver Tranøy.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere