RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke beskyttet av Protector

Sist oppdatert:
- Aldri mer Protector, sier Johan Nordström. Da han fant fullt av feil og mangler ved det nye huset sitt, var det liten hjelp få av forsikringsselskapet.

Det var høsten 2004 Johan betalte halvannen million for eneboligen på Nesodden, som skulle bli drømmeboligen for han og sønnen Erik. Men allerede etter et par uker merket Johan at han ble syk av å bo i huset.

Det ble konstatert store forekomster av mugg og sopp i huset. Johan og Erik måtte flytte ut, og skaffe seg en leilighet i byen. Det skulle bare bli starten på de økonomiske problemene for Johan.

Stort sprik
Eierskifteforsikringsselskapet Protector tilbød Johan et prisavslag på 100 000 kroner, et tilbud de senere økte til 160 000. Det var likevel en langt lavere erstatning enn Johan krevde.

Takstmann Thomas Stensrud fant skader for over en halv million i huset. Men Protector sto på sitt, og mente at disse skadene stort sett ikke ble dekket av eierskifteforsikringen husselgeren hadde hatt.

- Protectors egen takstmann hadde jo bare vurdert noen få av skadene jeg reklamerte på. Og de han vurderte, satte han en veldig lav prisantydning på, forteller Johan.

Tapte mange hundre tusen
Siden Johan ikke kunne bo i huset måtte han forsøke å selge det. Det var ikke lett. I flere måneder lå huset ute for salg, uten at noen bet på.

Sammen med forbrukeradvokat Ola Fæhn foreslo Johan at Protector skulle forskuttere 100 000 kroner, slik at de verste feilene kunne utbedres.

Dermed ville man kunne få en langt høyere pris for huset, noe som ville begrense tapet. Men Protector avviste forslaget blankt. Og da huset omsider ble solgt, hadde verdien sunket med 335 000 kroner på halvannet år.

- Her har Protector vist liten smidighet. Hadde de gjort det, kunne man spart penger – både Johan og i neste omgang Protector for det ansvaret de kommer i, sier Ola Fæhn.

- Jeg er aleneforsørger, og dette har nesten knekt økonomien min fullstendig. Protector har ikke vært interessert i å gjøre noe for å hjelpe til med å begrense tapet, sukker Johan.

Fikk ikke være med
«TV 2 hjelper deg» dro til Protector Forsikrings hovedkontor i Oslo for å snakke med direktør Sverre Bjerkeli. Johan fikk imidlertid ikke lov til å være med inn og stille sine spørsmål.

- Saken er sammensatt av juridiske, bygningstekniske og følelsesmessige elementer, og det vil være useriøst å behandle dem med klager til stede, fastslo Bjerkeli. Han mente tilbudet Protector hadde gitt Johan var godt.

- Vår takst er knyttet til fuktproblemene, mens kjøpers takst er knyttet til et ønske om å rehabilitere boligen fra topp til tå. Mitt råd til kjøper er: Fort deg å akseptere vårt tilbud, dete r gitt under tvil. Vi møtes gjerne i retten, sier direktør Bjerkeli.

Og slik blir det. En kampvillig Nordström mener fortsatt tilbudet fra Protector er alt for dårlig, og forbereder nå en stevning mot selskapet.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.noeller tips oss på hjelperdeg@tv2.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere