RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fremtidens Oslo

Sist oppdatert:
Oslo sentrum kommer knapt til å være gjenkjennelig om noen få år. Her ser du hvordan det blir.

I hjertet av Oslo, nede ved vakre Oslofjorden, okkuperer containere hele vannlinjen. Men om noen år være tusenvis av boliger og en stor park her. Vestbanen blir en kulturperle, over Oslo S skal det bli fotballstadion, i Bjørvika kommer operaen, motorveien kan legges i tunnel, og Grønland blir det kuleste stedet i by’n. Enorme endringer venter hovedstaden i løpet av de neste årene.

Se bildekarusell nederst i saken.

Se flere bilder av Vestbanen nederst i artikkelen.
Se flere bilder av Vestbanen nederst i artikkelen.

Vestbanen
Endelig skal potensialet for Vestbaneområdet på Aker Brygge utnyttes fullt ut. Bjørvika vant kampen om å få opera, men Vestbanen skal også bli en kulturperle. Sentralt på plassen skal det være en kulturbygning med nye Deichmanske hovedbibliotek og nye lokaler for Stenersenmuseet. Under bakken er det foreslått et kino- og konferansesenter. I den vakre hovedbygningen, som er fredet, er det allerede laget et fredssenter. Det er også foreslått flere nye plasser, kultur, boliger, forretninger, bevertning og kontorer på det tidligere sporområdet.

Se flere bilder av den nye operaen nederst i artikkelen.
Se flere bilder av den nye operaen nederst i artikkelen.

Operaen
Den nye operaen som er under bygging i Bjørvika blir utgangspunkt for en helt ny fjordlinje i Oslo..

Det store operahuset har skrått tak, som stiger opp fra vannet i Bjørvika og er kledd med hvit marmor. Ifølge Statsbygg skal det fungere som et bindeledd mellom den historiske kvadraturen i vest og Ekebergskråningen i øst, og selskapet skryter av at huset virker mer som et naturelement enn en bygning. Inngangen til operaen er fra Oslo S, og det første som møter publikum, vil være en stor foajé som er utsmykket som et landskap av snøkrystaller og lysformasjoner.

Se flere bilder av Filipstad nederst i artikkelen.
Se flere bilder av Filipstad nederst i artikkelen.

Filipstad
Med Fjordbyen skal det langstrakte havnebeltet langs Oslofjorden bygges om til boligområde med rekreasjonsområder og næringsbygg over et område som strekker seg helt fra Frognerkilen i vest til Ormund i sør

Starten på Fjordbyprosjektet var Filipstad. Fjordbykontoret anslår at det bare her kan bygges 2000 til 4000 boliger. Arkitektskap har på oppdrag fra Oslo kommune kommet frem til at det bør bygges boliger langs Filipstadkaia, og service- og kontorbygg langs E18. Ytterst på Filipstadkaia vil de etablere en park. På parkeringsområdet over deler av fergeterminalen,s kal det bli et offentlig uterom som er tilrettelagt for de som vil gå eller sykle på tur. Det blir også plass til en fergeterminal på stedet. Da seks arkitekter la frem sine forslag til utvikling for kort tid siden, hadde alle tatt med et badeland. Arbeidet kan starte til neste år.

Se flere bilder fra Tjuvholmen nederst i artikkelen.
Se flere bilder fra Tjuvholmen nederst i artikkelen.

Tjuvholmen
Ved siden av Filipstad, ytterst på Aker Brygge, skal en helt ny bydel ta form. På Tjuvholmen flytter de første beboerne inn i 2007, og i 2012 skal hele bydelen være ferdig. Der skal det etableres kunstmuesum, parker, en badeplass og et opplevelsessenter.

- Vi ønsker at Tjuvholmen skal bli en berikelse for alle som bor i Oslo. På Tjuvholmen møtes bylandskap og natur, og i møtepunktet skapes et bymiljø. Vi gleder oss til å se folkelivet i de bilfrie gatene, til å høre mumlingen på kafeene og til å se barn leke i parkene, skriver eieren, Tjuvholmen KS, på sine hjemmesider.

Se flere bilder av Vålerenga Stadion nederst i artikkelen.
Se flere bilder av Vålerenga Stadion nederst i artikkelen.

Fotballstadion på Oslo S
Vålerenga vil bygge en stor fotballstadion midt i sentrum. Klubben la i utgangspunktet frem en plan for et storstilt stadionanlegg på Sørenga i Bjørvika, men det svarte politikerne blankt nei til. Nå har byrådet har latt seg begeistre over et forslag om å bygge stadionet over skinnegangen på Oslo S, og dermed ser det ut til at det første som vil møte reisende som kommer til byen, vil være anlegget som Vålerenga lover skal bli ”oslos storstue”.

Se flere bilder av Grønland Basar nederst i artikkelen.
Se flere bilder av Grønland Basar nederst i artikkelen.

Boom for Grønland
Blant annet på grunn av alt dette, forventes bydelen Grønland å bli blant byens mest populære. 16. februar åpner Grønlands Basar, som skal være som en norsk variant av Midtøstens basarer. Hans M. Haram, eidendomssjef i Olav Thon Gruppen, forteller at han har opplevd enorm interesse fra butikk –og restauranteiere som vil leie plass i basaren. Han er hellig overbevist om at området står overfor en enorm utvikling, og forteller at allerede i nær fremtid vil omtrent 1000 nye leiligheter stå klare i bydelen.

- Det flytter inn mange nye mennesker der nå, bydelen ligger flott til i forhold til Bjørvika, og den ligger bare to minutter fra sentrum, mye nærmere enn for eksempel Grünerløkka. Jeg pleier å si til folk som vurderer å flytte hit at på Grünerløkka ser du speilbilder av deg selv over alt, mens på Grønland er det spennende mangfold. Jeg synes det er kjempekult på Grønland, skryter han.

Se flere bilder av nye E 18 nederst i artikkelen.
Se flere bilder av nye E 18 nederst i artikkelen.

E18 i tunnel
Alt dette betyr enorme endringer for veitrafikken i sentrum, spesielt for hovedveien E18. Hele den delen av E18 som i dag går gjennom Bjørvika, skal legges ned i en senketunnel. I 2010 skal hele veien, med kryss og avkjøringer, stå klart.

- E 18 Bjørvika er det største enkelprosjektet vi har hatt noen gang, og desidert det mest trafikkerte, sa prosjektleder Svein Røed til TV 2 Nettavisen i august.

- Bare de provisoriske veiene og prosjektene som må til for å avvikle trafikken under byggeperioden beløper seg til en sum lik det hele Hedmark fylke har til veibygging på to år, forteller han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere