RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS verst i klassen

Sist oppdatert:
SAS stod for 99 prosent av alle kanselleringene fra Kastrup lørdag. De øvrige flyselskapene hadde tilnærmet normal trafikk.

Dårlig vær er en billig forklaring på kaoset ved Kastrup Lufthavn lørdag. Det hevder SAS-passasjerer som var værfast på flyplassen - og nå får de støtte fra Kastrup Lufthavns egne tall. SAS stod nemlig for 99 prosent av alle kanselleringene.

Frustrerte passasjerer
Flyplassen ble fylt med frustrerte og sinte SAS-passasjerer. En av dem var Helge Rønneberg. Han fikk sammen med broen et mange timers ufrivillig opphold på flyplassen da SAS-systemet brøt sammen etter værproblemene fredag.

- De skylder jo på at dette var en værsituasjon, men det kan jo ikke være en værsituasjon når alle flyene går ellers, sier Rønneberg til TV 2 Nyhetene.

Og Rønneberg blir støttet av tallene fra Kastrup Lufthavn. SAS står for 50% av alle flygninger til og fra København. Av 146 kanselleringer lørdag, var 144 SAS-flygninger. Det utgjør nærmere 99 prosent av alle innstilte fly. De øvrige flyselskapene hadde tilnærmet normal trafikk lørdag.

Informasjonssjef Kenneth Vikse i SAS beklager kaoset.

- Det høres ut som et veldig dramatiske tall. Årsaken er at SAS blir veldig berørt. Vi flyr i et sånt mønster at når vi får en kansellering, så får vi mange kanselleringer, sier Vikse.

Vil hjelpe
Informasjonssjefen vedgår at problemene i helgen har tatt overhånd, og vil hjelpe de som ble rammet.

- De passasjerene som ble berørt av kaoset på Kastrup og som ikke har fått den informasjonen eller servicen de har krav på, de må kontakte oss, sier Vikse.

SAS gjennomførte 69 flygninger av totalt 213 flygninger, og kansellerte dermed over to tredjedeler av sine flygninger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere