RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

7000 fly kansellert

Sist oppdatert:
- SAS Braathens kansellerer avganger der det er for få passasjerer. Det mener konkurrenten.

Hittil i år har det vært nesten 7000 kanselleringer ved landets største flyplasser.

Mange av disse skyldes at det er for få passasjerer. Det sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos - som påstar at konkurrenten SAS Braathens bevisst spekulerer i å kansellere slike avganger:

Tar noe av skylden
Problemene i flytrafikken har aldri vært større enn nå i høst. De siste dagene har det vært mange forsinkelser og Avinor tar på seg noe av skylden.

- Ja, det er riktig at mange av forsinkelsene skyldes problemer ved kontrollsentralen på Røyken og det er helt klart at spørsmålet om flytting av sentralen til Sola påvirker dette, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til TV 2.

18 innstillinger hver dag
En oversikt TV 2 har laget viser at det ikke bare er forsinkelsene som skaper problemer. De ti første månedene i år har det vært rundt 6600 kanselleringer ved de ti største flyplassene.

Det tilsvarer 18 innstilte avganger eller landinger hver eneste dag.

- For å spare penger
Det er primært SAS Braathens som har innstilte fly. Sjefen for konkurrenten Norwegian, Bjørn Kjos, mener mange flyselskap driver med såkalt kommersielle kanselleringer. Det vil si at man innstiller et fly med få passasjerer for å spare penger.

Informasjonssjef Siw Meisingseth i SAS Braathens avviser at selskapet driver med såkalte kommersielle kanselleringer.

- Vi har aldri innstilt et fly som følge av for få passasjerer, hevder hun. Meisingseth sier de fleste kanselleringene skyldes tekniske problemer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere