RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik slåss Conan

Det er ingenting som å kline til en fyr, midt i trynet. Med sverd. Slik slåss du i «Conan».

Du vet de spillene hvor du virkelig kan føle at du gir noen juling? Hvor du løfter armen, foten eller våpenet du har tilgjengelig, og det kommer dundrende ned på motstanderen din med et smell – og virkelig føler det?

Det er det vi håper kampsystemet i Conan kommer til å få deg til å føle, den brutale følelsen av «ta den, ditt forb...!». Som en dansende dødsgud, som slipper løs blodbad og raseri i Hyboria. Forbered deg på å kjempe for livet!

Figurene

For å lage et godt kampsystem er figurene i spillet noe av det første en må tenke på. I Conan, som du kan se av bildene fra spillet som vi har publisert de siste dagene, har vi vrikelig forsøkt å presse grensene for hvordan figurene ser ut grafisk.

Som forklart tidligere, (link) kan du forandre og justere på figuren til ganske nøyaktig hyva du vil. Vi mener dette er svært viktig (det er et rollespill, tross alt) siden jo mer imponerende du ser ut, jo bedre vil du føle deg.

Så langt det går, har vi forsøkt å skape så menneskeliknende figurer som mulig, som bildene du kan se av bilde 1 og 2 øverst til høyre (klikk på forstørrelsesglasset for fullversjonen av bildene).

Disse bildene er fra noen av de mannlige figurene som finnes i spillet.

Monsterfigurene blir modellert med den samme kvaliteten. I bildene 3, 4 og 5 ser du henholdsvis en Pict, en drage og et monster.

Animasjoner

En annen pillar i et troverdig og brutalt kampsystem, er gode animasjoner. For Conan invisterte vi et studio for bevegelsesopptak (motion capture) for å skynde på prosessen med å gjøre figurene livaktige.

Ved hjelp av studioet vil vi ta opp mer enn 2000 animasjoner, fremført av forskjellige «kropps-skuespillere», som for eksempel kampsporteksperter av begge kjønn.

I tillegg legger grafikere til håndlagde animasjoner for å få det til å se enda bedre ut. Effekten blir at våre figurerer har en viss tyngde og ser mer realistiske ut enn i mange andre spill.

Mann mot mann

Med Conan var det ikke aktuelt å bruke de statiske kampsystemene som ofte finnes i dagens online rollespill.

Vi ville at du skulle være en slåssmaskin, med full kontroll over bevegelsene. For å få til det måtte vi forandre slåssingen til sanntid.

I kamper mann mot mann (eller kvinne) har utviklerne våre laget noe vi kan kalle et flerpunkts treffsystem. Med dette systemet kan du rette slagene dine i seks forskjellige vinkler mot fienden din (hode, mage, venstre og høyre arm og ben). Systemet er bygget på den japanske kampkunsten Bushido.

Etter hvert som du blir bedre kjent med systemet vil du lære deg forkjellige kaftige kombinasjoner av angrep. I tillegg kan du bygge komboer på komboer for å slippe løs superkomboer. Dette systemet øker naturligvis kravet til spillerferdighet.

Flere og flere angrep og komboer blir tilgjengelig ettersom du spiller videre i Conan, go du kan bli mer og mer brutal og dyktigere til å kontrollere de ikke-spillbare figurene. En del kampstiler er også knyttet til den klassen du spiller.

Slagmåler

Conan har også en slagmåler som viser hvilke slag og komboer du har stablet opp. I tilfelle spillet lagger (henger etter), vil ikke slagene dine feile, men spilles ut i rekkefølge.

En viktig ting å nevne: Du står aldri stille i Conan. Bruk et vidt slag og du kan treffe to, tre eller fem motstandere. I tillegg dytter du dem bakover, og du følger etter for nye slag. For å gjøre dette kan du rulle, springe, hoppe eller på annen måte komme deg nærmere motstanderen.

Retning og avstand har betydning, du skader mer om du angriper noen bakfra eller fra siden. Systemet er dessuten utrolig nøyaktig, og bommer du fienden bare det minste, vil det ikke gjøre noen skade. Du kan også blokke angrep mot deg selv.

Merk også at du kan treffe flere fiender på en gang, i motsetning til mange andre online rollespill. Ved å trykke på angrepsknappen angriper du uansett om du har en, to, fem eller ingen fiender foran deg.

Angrip med hest

En annen ny ting i Conan er muligheten til å angripe fra et fremkomstmiddel, som en hest eller elefant.

Det er mange viktige ting her, som blant annet hastigheten. Forestill deg å komme stormende inn i en flokk på elefant? Kreftene er fantastiske, men det er samtidig vanskelig å treffe med sverdet mens du rister opp og ned på ryggen.

Men ved Crom så kult det er!

Frikampsystemet vil også fungere fra avstand, og det er flere detaljer med hensyn til flerspillerdelen av Conan hvor du kan bruke formasjoner og store angrep (for å nevne noe), men her må vi komme tilbake med mer informasjon på et senere tidspunkt.

The End...

Og det var det for denne gang. Håper du har hatt glede av artiklene vi har lagt ut på Spillmagasinet denne uken, og håper du vil følge utviklingen av Conan fremover også.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere