RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik skapes grafikken i Conan

Sist oppdatert:
Å skape den rette grafikken i Conan er en detaljert og tidkrevende prosess. Se de unike bildene!

Se utviklingen fra skisse til konsept i bunn av artikkelen.

Å skape det grafiske uttrykket i et massivt spill som Age of Conan: Hyborian Adventures er langt fra noen enkel sak. Ikke bare skaper vi banebrytende teknologi når det gjelder online rollespill, men vi har også med å gjøre en lisens som millioner av mennesker elsker. Det betyr at vi rett og slett ikke kan gjøre nøyaktig hva vi vil.

Så hvordan går vi frem for å lage denne verdenen? Du får ikke alle svarene i denne artikkelen, men for første gang letter vi på lokket for hvordan grafikken utarbeides i Conan. Vi går spesielt inn på to områder i Hyboria: Det tåkelagte Field of the Dead i Cimmeria, som ligger sør for det mektige fjellet Ben Morgh, og øyen Tortage, en del av den barrachanske øygruppen utenfor kysten av Zingaran.

En nasjon fødes

Det første designgruppen og scenografen lagde tilbake i 2003, da vi begynte på spillet, var designbibelen. Dette er referanseboken for all grafikk i spillet.

Dette viktige dokumentet er på flere hundre sider, og sørger for at alle som jobber med spillet, trekker i samme retning når det gjelder utseendet og følelsen i spillet.

Bibelen er selve fundamentet for Hyboria, og tar for seg alt fra stemninger, farger og arkitektur til klær, rustninger og utseendet til de forskjellige innbyggerne. Selv veggtepper, ornamenter og hva slags dyr og planter som hører til en region, er med i boken. Den er mildest talt detaljert, og er et unikt verktøy for raskt og korrekt å plassere bilder i minste detalj på riktig sted i verdenen.

I tillegg til Funcoms egne bilder, er bibelen fylt av bilder fra filmer, nettsider, historiebøker, kunstverk, leksikon, fotografier og selv satelittfoto.

I mange tilfeller er det lettere å finne inspirasjon fra «den virkelige verden» fremfor å lage alt for hånd. La meg gi deg et eksempel fra et sted kalt House of Crom i Cimmeria.

Istedenfor å lage hele landskapet for hånd, er det bedre å blande grafikk med et fotografi, som vist i bildet under «lagd» av scenografen. Forstår du hva jeg mener?

001 FoTD Exit From house of Crom concept picture
001 FoTD Exit From house of Crom concept picture

Senere må vi naturligvis gå i detalj og lage det helt fra bunn av, men for å vise retningen fungerer et slikt bilde. Til syvende og sist er fart og effektivitet essensielt i en grafikktung onlineverden. Enda viktigere er det at alle sammen jobber mot den samme visjonen.

Teamet

For at grafikken i Conan skulle bli så god som overhodet mulig har vi over de siste to årene hentet inn virkelig talentfulle mennesker. Gruppen som jobber med Conan er utrolig erfaren og har mer enn 60 spill under beltet.

Scenografen for spillet er Didrik Tollefsen, kjent for spill som Den Lengste Reisen og Anarchy Online – Shadowlands. Hans talent for lys og farge er etter min mening blant verdens største.

Han utvikler naturligvis ikke spillet alene, og bak ham finnes det en rekke dedikerte og talentfulle artister fra hele verden. Game Director, Gaute Godager, har naturligvis også en finger med i spillet, i tillegg til Conan Inc., som har en aktiv rolle med å godkjenne materialet.

Field of the Dead

Av alle regionene i Conan er «Field of The Dead» blant mine favoritter så langt.

002 FotD PostMortem concept
002 FotD PostMortem concept

Dalen ligger i Conall’s Valley i Cimmeria, og er et svært hellig sted og gravplass for fortidens cimmerianske helter. Stedet er også et av områdene i Conan som kan kalles en powergamers ønskedrøm.

Nøyaktig hva jeg mener med det vil bli avslørt senere, men jeg kan si så mye som at vi håper å gi dere en intens, gruoppvekkende og adrenalinfylt opplevelse på den tåkelagt slagmarken.

Da vi lagde området, var Norges ville fjell noe av det første vi tenkte på. Et av de visuelle nøkkeltemaene i Cimmeria er nettopp fjellplatåer og høyland hvor stein, lite vegetasjon, mose og lav utgjør hovedinntrykket. Det ser nesten ut som om jorden svelger alt som gror opp av den, og du får absolutt følelsen av forvandling og død.

003 FoTD House of crom entrance prelim concept
003 FoTD House of crom entrance prelim concept

Som med alt annet i Hyboria inneholder designbibelen alt en trenger å vite om området: Hvordan det ser ut, atmosfæren og stemningen, dets historie og også områdets årstider i tillegg til hvordan spillet skal være på dette området.

Dette spesielle området preges av nordisk tidlig vinter, ofte påvirket av regn, lyn og torden. Det er kaldt, men uten snø eller rim på bakken, som om ”vinteren kommer i morgen”. Lyset er dempet med blå, grå og hvite toner. Tåke, keltiske gravhauger, raviner, kløfter og små vann preger området.

Her er et utdrag fra designbibelen:

«After the last ice age the Atlanteans arrived in the area, fleeing from their old, sinking continent. Their civilization crumbled and disappeared, but traces of it are still found in the traditions of their savage successors, the Cimmerians. The oldest mounds in the Field of the Dead were in fact made by the last of the Atlanteans, but modern Cimmerians know nothing about this part of their history. The sacredness of the area has been respected by other nations and people until recently. The original Atlanteans buried their dead in the House of Crom. During a later transition period the Atlanteans became more shamanistic in faith and started believing in the soul traveling to some destiny after death. They started burying their chief in boat shaped sarcophaguses and lined them up along an underground river running down into the void under Ben Morgh. They called the halls the Harbor of the Dead. As these chambers were filled up they sealed them off, just as the last of the Atlanteans were about to die out. The very last chiefs that had any remembrance of Atlantis were buried in the first mounds under Ben Morgh».

TIPS: For de som ønsker å vite enda mer om dette området kan du lese om det i de nye Age of Conan-bøkene fra Penguin.

La oss gå videre til et annet område i Conan hvor du får vite enda mer om hvordan landskapet formes: Øya Tortage.

«From black and troubled sleep, the last of your dreaming memory vanish as the wailing of sea-birds - heard against the soft background of the swelling sea - bring you closer to the waking world. Squinting your eyes open, you find yourself face-down in fine-grained sand, just above a lapping line of waves that border unto cyan shallows¿ Capped at either end by sheer forested cliffs, the beach runs in a slight curve – forming a bay that rises to meet a lush forest wall. This band of jungle is in turn leaning against a towering plateau, also forest-clad, behind which the sun is peeking down on you. To one side, a path leads up the side of the plateau, running along the base of a steep mountain whose peak is hidden in smoke and orange glow. A faint smell of molten fire reaches your nostrils. Behind you, along the narrow band of beach, are strewn driftwood and loose equipment, evidence of a recent shipwreck. A ramshackle pier and a small boat can be seen at one end of the beach, a mountainous path winding its way to the plateau above in the other. Out at sea, the calm waters are broken by jagged reefs and the half-submerged derelict of a galley. Beyond the wreck lie other forest-clad islands, seemingly much like the one you’re on».

Alle de barachanske øyene er strødd med små, trygge viker og heftige malstrømmer – noe som gjør dem til et yndet sted for pir ater.

Piratene er lojale kun til sin admiral, øyene deres og seg selv. Her er sverdet loven, og alt går så lenge du er klar til å slåss for det. Det berømte Red Broterhood er den sterkeste gruppen på øyene, noe du vil lære mye mer om så snart du kommer i gang med spillet.

Dere som har fulgt utviklingen av Conan vet at dette er den første regionen du kommer til når du starter spillet. Her var det viktig med en mangfoldig region som ville passe til vår visjon for spillet på dette nivået. Med dype jungeler, paradisaktige strender, skarpe kyst, en aktiv vulkan og episke natur var Tortage det perfekte stedet.

Øya er bebodd av to forskjelle folk. Piratene og det ville folket kalt Picts. Også en tredje sivilisasjon er tilstede på øya, nemlig ruinene fra det eldgamle Acheron - et samfunn som kollapset lenge før den atlantiske sivilisasjonen nådde stenalderen.

Tortage skapes

Da jobben med å lage Tortage startet, gjorde designerne naturligvis mye research for at den skulle bli så bra som mulig. Stikkord fra designbibelen er «mye vulkansk aktivitet (over og under vann) og en kyst med bratte klipper, brutt av idylliske hvite strender. Jungelen strekker seg innover øya».

Været skal skifte mellom strålende solskinn og tropiske regnstormer. Om natten er himmelen enten stjerneklar eller preget av lyn. Spilleren beveger seg fra en strålende hvit strand, over lutende klipper og bratt jungel, mot byen Tortage.

Øya byr også på spillopplevelser som vanligvis ikke er tilgjengelig i MMO-er, og forbedrer startopplevelsen av et online rollespill. For Conan betyr dette kronlogiske hendelser, ekstreme forvandlinger i verdenen, vulkaniske utbrudd og cinematiske sekvenser, for å nevne noe.

Fra begynnelse til slutt

La oss nå ta en titt på flere ulike bilder, slik at du kan se selv hvordan grafikken i spillet blir til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere