RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik skapes stemningen i Conan

Sist oppdatert:
Som i film, er musikken noe av det viktige i et spill. I dag tar vi deg med til Conans lydstudio.

Hei, og velkommen til den andre dagen av Conan-uken her på Spillmagasinet. I dag tar vi for oss musikken i Age of Conan. Du vil lære mer om hvordan musikk lages for spill og du kan laste ned og lytte til lydfiler fra Conan for aller første gang.

Last ned musikk fra spillet i bunnen av artikkelen.

Musikk er viktig

Med utviklingen av musikkteknologi og de enorme ressursene som legges i utviklingen av spill i dag, er det tydelig at lyd i spill har tatt mange syvmilssteg fremover.

Lyden har utviklet seg fra irriterende musikk slengt på toppen av en produksjon, til å bli en integrert del i utviklingen av et spill. Hos Funcom har musikk alltid hatt fokus når vi lager spill, og med Conan forsøker vi å overgå alle tidligere forsøk.

Hittil har hvert eneste spill fra Funcom hatt en komponist, en programmerer og en person som styrer med lydeffekter knyttet til seg helt fra begynnelsen av spillet.

Age of Conan 505 01
Age of Conan 505 01

I motsetning til mange andre, som legger musikken til på slutten av utviklingen, tenker vi på det fra første stund. Det er lagt inn i hvert eneste designdokument, teknologi blir konstant videreutviklet og finjustert for hvert nytt prosjekt og budsjettene for musikk og audio øker stadig.

Hvorfor? Slik vi ser det, er musikken der for å fremheve følelser og spillopplevelsen. Gjør vi jobben riktig vil du kunne få gåsehud på kroppen. Når det skjer, vet du at du har hørt et magisk musikkstykke. Vi håper det vil skje flere ganger i Conan.

I Age of Conan er det to personer som står bak musikk og lyd. Audio Director er Morten Sørlie, som lagde musikken til Anarchy Online – Shadowlands. Han har fått følge av Knut Avenstroup Haugen, som komponerer musikken i spillet. De har jobbet med musikken og teknologien for Conan i lang tid allerede.

I dag får du det første glimtet av hvor vi er på vei musikalsk sett og hvorfor vi går den veien.

Lyden av Hyboria

I Conan har vi fire svært forskjellige kulturer, fra områdene Cimmeria, Aquilonia, Stygia og også de barrachanske øyene som du kommer til i begynnelsen av spillet. Hvert av disse områdene har sin unike musikalske stil.

Musikken fra Cimmeria vil ha barbarisk, keltisk og folkemusikalsk innflytelse. I Aquilonia vil musikken gjenspeile de mer siviliserte aspektene av hyboriansk kultur (uansett hvor dekadent den kan være) og i Stygia henter musikken inspirasjon fra Egypt og Arabia.

Til tross for av og til enorme musikalske forskjeller kulturene i mellom har det vært svært viktig å et enhetlig lydbilde. Den generelle stilen, stemningen og tidsepoken skulle høre til Hyboria, og noen stikkord er antikk, dekadent, barbarisk, voldelig, skitten, magisk, sexy og frodig.

Age of Conan 505 02
Age of Conan 505 02

Inspirasjonen for musikken i Conan

For å skape den passende musikken til det hyborianske universet gikk komponist Knut Avenstroup Haugen til mange forskjellige kilder.

For musikken til de forskjellige etniske gruppene studerte han tradisjonell musikk fra relevante deler av verdenen.

For den generelle hyborianske stilen dykket han dypt i musikkhistorien for å finne noe som ville passe til følelsen av tid og sted samtidig som det ikke skulle kunne knyttes for tett til spesifikke perioder.

I tillegg studerte han en del filmmusikk fra filmer med det samme temaet, blant annet Basil Poledouris’ musikk til de to første Conan-filmene. Mange mener dette er den ultimate musikken til det Conans univers, og Knut mente han måtte bruke denne musikken som en kilde til informasjon og inspirasjon i komponeringen av musikken til spillet.

Bruken av leitmotiv

I Conan benyttes også en teknikk kalt leitmotiv. Et leitmotiv er et musikalsk tema som følger en figur eller et område. Teknikken er brukt i mange filmer, blant annet Star Wars-filmene.

Teknikken gjør det lett å knytte forskjellige områder, folk, handlinger eller kulturer til hverandre gjennom musikken. På denne måten kan musikken bringe mening og tilføre innhold som ikke nødvendigvis er synlig på skjermen.

I Conan betyr dette at du kan kjenne igjen folketyper på musikken. På samme måte kan du kjenne igjen ulike områder. I tillegg vil de forskjellige klassene ha hver sin musikk, selv på guild-nivå.

Spillere kan til og med avsløre en persons virkelig intensjoner eller skjulte agendaer ved å lytte til musikken. Dette er bare noe av det leitmotiv kan brukes til.

Slik lages musikken

Hvis du sammenlikner et online action-rollespill som Conan med nesten hvilket som helst spill for én person er det ganske innlysende at oppgaven med å komponere musikken er enorm på grunn av størrelsen i spillverdenen.

Ikke bare bruker spillere hundrevis av timer i det samme spillet, de spiller i en verden som er mye mer dynamisk og åpen. Det er derfor viktig at musikken har lang levetid, og at den er så god at folk ønsker å ha den slått på hele tiden.

For å lage musikk så god som mulig går den gjennom flere nivåer før det endelige resultatet er ferdig. Først tenker vi på konsept og retning i stil og funksjon.

Deretter begynner komposisjonen hvor de grunnleggende temaene utvikles basert på forskjellige regioner. Herfra går musikken til sin første innspilling, hvor vi tar opp samplede instrumenter.

Så går den til det interaktive stadiet hvor musikken redigeres slik at den passer til de interaktive delene av spillet. Under den andre innspillingen tar vi opp musikk med ekte musikere og instrumenter.

Til slutt går musikken til den endelige redigeringen, hvor den mikses og mastres.

Noen av disse fasene vil naturligvis overlappe hverandre, og rekkefølgen kan forandre seg etter behov. Noe av det viktigste, i og med dette er et online action-rollespill, er hvordan musikken fungerer i spillet. Hvis dette ikke dette tas hensyn til helt fra begynnelsen, ville det ha blitt svært mye arbeid med å tilpasse og skrive om musikken for at den skal passe til.

I et spill med slik størrelse og omfang har vi ret og slett ikke råd til å gjøre ting flere ganger, så å ha en riktig prosess er av ytterste viktighet.

Last ned musikken

Her kan du laste ned og lytte til litt av musikken i Conan.

Kampmusikk (Klikk for å laste ned mp3-filen).

Dette er konseptmusikken for kamper i enspillerdelen av Conan. Noen av temaene kan virke litt malplassert, men har sin funksjon i andre deler av spillet. Kampmusikken vil naturligvis være interaktiv, og vil blant annet reflektere fremgangen i kampen og spillerens status. Når du har valgt en figurklasse fra nivå fem vil musikken også speile klassene. Kampmusikken i flerspillerdelen er bygd på den samme lesten, men vil noen ganger være svært annerledes også...

Tortage Beach (Klikk for å laste ned mp3-filen).

Dette er musikken du hører når du våkner opp på stranden på en av de barrakhanske øyene. Tema for Barrahkanøyene introduseres med det engelske hornet. Musikken uttrykker lettelse over å være der (i motsetning til hvor du var tidligere), men samtidig undring og forventing til hva som kan skje i denne nye og ukjente verdenen. Dette lydsporet er mye lettere og mer oppløftende enn det meste av musikken i Conan.

House of Crom (Klikk for å laste ned mp3-filen).

Dette er musikken for Croms hus i Cimmeria, dypt inne i et fjell. Forhåpentligvis skildrer den atmosfæren av enorme haller i fjellet og karakteren til den primitive og voldelige guden som har gitt navn til ste det. Koret og fiolinene er ekte. Ekte og samplede strykere blandes for å gi en dypere følelse av realisme samtidig som det gir inntrykk av et stort styrkeorkester.

Det var det for i dag. I morgen tar vi for oss grafikken og uttrykket i Conan, og du får se en rekke eksklusive og tidligere uutgitte bilder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere