RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alt om Conan

Sist oppdatert:
Spillsjef i Funcom, Gaute Godager, svarer på alle tenkelige og utenkelige spørsmål om Age of Conan - Hyborian Adventures. Bare hos Spillmagasinet.

Spillsjef i det norske spillselskapet Funcom står bak utvilklingen av det kommende online rollespillet Age of Conan – Hyborian Adventures.

I en enorm runde med spørsmål og svar får du her vite så å si alt du trenger om Conan. La oss begynne¿

Først og fremst, kan du introdusere deg selv til våre lesere? Hva er din rolle i Age of Conan – Hyborian Adventures og hvor lenge har du jobbet med spillet?

Hei! Mitt navn er Gaute Godager, jeg er Game Director på Age of Conan – Hyborian Adventures. Min oppgave er å styre uttrykket og retningen til spillet. Jeg ble grepet av den hyborianske verdenen (det mørke, mystiske og brutale universet Conan lever i) for mer enn 25 år siden. Du kan si at jeg har latt universet vokse i fantasien min hele denne tiden og sett for meg hvordan jeg (og andre) kunne utforske, oppleve og herske det. Jeg har jobbet med spillet i litt over to år.

For å gi våre lesere en oversikt over Age of Conan, hva slags onlineverden er det og hva skiller dette spillet fra andre online rollespill på markedet? Hvem vil mest sannsynlig prøve Age of Conan?

Conan er et online action-rollespill, og det er en rekke ting som skiller dette spillet fra andre rollespill eller massive mulitplayer onlinespill (MMO).

For det første...
Først og fremst er det en blanding av et historiebasert rollespill for en person og et MMO. De første 20 brettene i spillet kan spilles alene som et historiedrevet actioneventyr. De siste 60 nivåene finner sted i et større hyboriansk univers hvor du kan reise til tre store land, Stygia, Aquilonia og Cimmeria.

For det andre...
For det andre, kan du slåss i sanntid i spillet (med vår real combat-motor). Dette er første gang noe slik blir gjort i et MMO. Du bruker Funcoms unike flerpunkts frikampsystem.

Dette gir deg muligheten til å angripe en fiende fra seks forskjellige vinkler (opp-venstre, opp, opp-høyre og så videre). Etter hvert som du lærer deg fiendens svakheter, kan du brutalt utnytte dem.

Dette åpner opp for kombinasjoner og spesialangrep slik at du som spiller til slutt kan utnytte retning, plassering, avstand og angrepsmetode for å vinne i frikamper.

Spillerens ferdigheter vil altså utgjøre en forskjell! Du deltar aktivt i avstandskamper også. Borte vekk er automatiske kamper, og takk og lov for det!

For det tredje...
For det tredje har vi kamper i formasjon og med fremkomstmidler. Flere forskjellige fremkomstmidler kan benyttes i kamp for å oppnå bestemte fordeler.

Hva slags fremkomstmiddel du har, hvilken hastighet det har og hvordan du holder våpenet bestemmer om du treffer, og graden av skade du påfører.

Dette er den ene varianten av taktisk krigføring. Den andre er formasjoner. Du kan plassere andre spillere i din formasjon. På den måten kan du beskytte svakere figurer på laget ditt. Formasjonene kan også til å skape spesialangrep og bonuser i kamp mot andre formasjoner i et «stein-saks-papir»-system.

For det fjerde...
Til slutt har vi massive kamper av ulike slag. Du kan samarbeide med andre spillere og bygge festninger, tilholdssteder og til og med hele landsbyer. Disse kan brukes i kamp mot monstre som også bygger festninger og landsbyer.

Samle sammen vennegjengen, noen katapulter, to- tre formasjoner og jevn Pict-landsbyene med jorden. Picts er ville og voldelige mennesker fra mange forskjellige stammer og er alltid en fiende til det siviliserte menneske. Hvis du ikke utsletter Pict-udyrene, vil de bygge opp sine landsbyer og sende en flod av ødeleggelse til din landsby.

Vi håper at Conan vil tiltrekke seg tilhengere av både rollespill på PC og konsoll og MMO-spillere.

Hvordan vil byggingen av figurene fungere i Conan? Hvor detaljert kan du forme figuren og hvilke valg har spillere i begynnelsen av spillet?

Byggingen av figurer er veldig viktig for alle i et multiplayermiljø, og med Conan prøver vi å gjøre noe helt unikt. Figuren bygges som en del av den innledende historien. Du starter livet som en roer dypt inne i et gallionskip. Du husker ingenting fra fortiden og du har et merkelig symbol av en brennende hånd på brystet (du kan se symbolet på toppen av denne artikkelen).

Hvis figuren din er en jente, starter du også på det samme skipet, men du ror ikke. Du er, hvordan skal jeg si det, lenket til veggen som en deilig forlystelse for det stygianske mannskapet (mer om alderssettingen i spillet senere).

For alle de forskjellige rasene og for begge kjønnene, finnes det mengder av muligheter for å tilpasse utseendet. Du kan velge forskjellige farger på huden, justere mange deler av kroppen (bryst, skuldre, ben o.s.v), legge til arr, tatoveringer, kroppskunst og naturligvis forandre trekkene i ansiktet.

Ønsker du å gå enda mer i dybden, kan du starte en superavansert modus, hvor jeg tror det er mer enn 40 ulike knapper og nivåer for å manipulere utseendet. Du trenger ikke å gå igjennom alle disse detaljene, om du ønsker det kan du trykke på en knapp og et unik figur bygges automatisk.

Sett fra et rollespills ståsted, velger du ikke klasse så tidlig i spillet. Du fullfører de fire første brettene som en vanlig fyr, så velger du klasse som en del av erindringen av den du var.

Kan du beskrive enspillerdelen i Conan? Hvor lang vil den være, og hva kan spillerne forvente seg?

Enspillerdelen i Conan varer i nøyaktig 20 brett, eller mellom 10 til 25 timer med spilling avhengig av ditt nivå og tempo (lengre enn Fable). Det er et historiedrevet rollespill med sterkt fokus på kamp og oppgaver, samt at spillerne blir tatt med gjennom noen forbløffende scener og landskap.

Spillets historie er delt i fire deler, en for hver av klassene i spillet (trollmann, kriger, lovløs og prest), og disse delene veves sammen til en unik historie.

Du kan forvente å møte mange forskjellige vesener og figurer fra det hyborianske universet. For å forklare nærmere må jeg først gi deg, ærede leser, litt bakgrunnsinformasjon om den unike hyborianske verdenen.

Robert E. Howard, den amerikanske fantasyforfatteren bak Conan på 30-tallet, var i høy grad inspirert av faktisk historie. Du kan derfor sammenlikne Hyboria med Eurasia (Europa og Asia til sammen) i prehistorisk tid, med en liten tvist. Howard tok områdene og periodene han likte best og slengte dem sammen i en smeltedigel.

Romersk historie ble Aquilonia, Egypt ble til Stygia og så videre. Inn i denne blandingen slang han mørket, ondskap, mengder av dårlig kledde menn og kvinner og satt lokket på. Så ble alt sammen satt til å koke og smelte sammen. Slik fremstår Hyboria som en vulkan på randen av utbrudd, og eksploderer utover spilleren/leseren og trekker hans eller hennes sjel ned med den. Alt i Hyboria har en mørk vri, en egg, noe sensuelt, dekadent, frodig og heltemodig over seg.

Jeg forteller dette fordi jeg ønsker å forklare at å liste opp monstre og NPC-er (ikke-spillbare figurer) ikke vil være rettferdig overfor den villskapen og frykten Hyboria forsøker å pålegge deg.

Filosofien bak spillet er å la de forskjellige delene i det gradvis bli aktuelle, ikke dumpe alt på en intetanende spiller på det første brettet. De første 20 nivåene i spillet vil derfor være et historiedrevet eventyr hvor du får oppdrag og kjemper for livet. Jeg håper du forstår at dette likevel sier ingenting om virkelighetsfølelsen i spillet.

Vil det bli mulig å samarbeide med andre spillere i enspillerdelen? Kan erfarne onlinespillere hopper over enspillerdelen av spillet. Kan spillere kommunisere med hverandre i enspillerdelen?

Dette er noe vi har diskutert intenst med utviklerne. Selv om du spiller et spill for en person er du likevel koblet til våre servere til en hver tid. Dette gir oss muligheten til å slippe andre spillere inn i din verden.

Akkurat nå har vi planlagt å ha et sentralt, offentlig område i midten av byen Tortage (hvor en del av enspillerdelen finner sted), og der kan du noen ganger møte andre spillere. Dette er rett og slett bare for å tillatte spillere å møte hverandre og sakte trenge inn i flerspillerdelen. Å ha en fantastisk historie fra krigen er en ting, men å kunne dele den med andre, gjør den virkelig.

Jeg tror ikke du vil få muligheten til samarbeide med andre spillere for å løse dine personlige oppdrag. Spillet burde være tilpasset solospill. Jeg er ikke helt ubøyelig på dette, og jeg tror det vil være avhengig av tilbakemelding fra spillerne.

Erfarne spillere vil kunne hoppe over litt av enspillerdelen, og starte på nivå ti i hjemlandet deres. Så spør du kanskje ”hva er definisjonen av erfaren”? I vil sannsynligvis si: Å ha spilt enpsillerdelen tidligere med samme klasse, men igjen er dette noe som kan forandre seg.

Du kan kommunisere med andre spillere akkurat som i et hvilket som helst MMO gjennom hele spillet, bortsett fra når du er på det stygianske skipet helt i begynnelsen av spillet. På dette tidspunktet har du fremdeles ikke engang valgt deg et navn.

Vi håper disse løsningene er gode, men tilbakemeldingen fra spillerne vil til slutt bli essensiell. Det vil være en unik opplevelse sammenliknet med hvilket som helst spill der ute, men for at den skal bli så god som mulig, må vi lytte til spillerne våre.

Hva skjer når du er ferdig med enspillerdelen? Hvilke valg kan spillerne gjøre og hvordan skiller dette seg fra begynnelsen av spillet?

Hm, for et omfattende spørsmål. La meg starte med rollespilldelen av spillet først. Med nivåer utvikler figurene seg dypere. Til å begynne med skal det være svært lett, med få valg, men på nivå 20, når du forlater de baracchianske øyene, skal du velge hovedklassen din.

For hver av de fire klassene (trollmann, kriger, lovløs og prest) er det minst tre underklasser til du kan velge blant. Ettersom du går fremover i spillet får du tilgang til nye evner og elementer som kan spesialisere figuren din ytterligere. Hver klasse har mengder av generelle og unike evner du kan velge i.

På nivå 40 får du tilgang til din prestisjeklasse, som er din sosial klasse eller guild. Her kan du velge fra fire forskjellige klasser, uansett hva du valgte på nivå 20. Med dette får du tilgang til fremkomstmidler, håndverksferdigheter, kan bygge landsbyer, danne forskjellige formasjoner og mye mer.

På nivå 60 velger du spesialklasse. Hver hovedklasse har to spesialklasser. En lovløs på nivå fem blir for eksempel en snikmorder på nivå 20 og en lotusmester pånivå 60. På nivå 80, det siste nivået, får du tilgang til de såkalte eldre evnene. Dette er spesialkrefter som forsterker figuren på ulike måter.

Hvordan vil Player vs Player fungere i Conan? Hvor viktig vil Player vs Player være i forhold til Player vs Enemy?

Siden vi fremdeles har langt igjen før spillet er ferdig, er vi ikke helt ferdige meg å definere hvordan PvP vil fungere i Conan. Grunnen til dette er at vi for tiden har en dyp og god kommunikasjon med folkene i forumene våre angående PvP, og vi vil ta de endelige beslutningene på dette området i tiden som kommer.

La meg fortelle dere hva vi vet isteden. Det vil bli et system for PvP minispill, som tilpasses slik at spillere fra hele Hyboria kan delta i morsomme PvP-kamper. Det vil bli fokus på lag-mot-lag-spill. Nøyaktig hva slags minispill som vil være tilgjengelig ved lansering gjenstår å se, men vi strever naturligvis etter å gjøre dem så morsomme og engasjerende som mulig.

Det vil være mulighet for massive PvP-kamper, hvor klanen din bygger et PvP-tilholdssted fullt beskyttet av murer, tårn og beleiringsmotorer. Disse kan igjen bli angrepet av andre klaner. Vinneren beholder området, og får fordeler fra det. Disse kjempeslagene burde sørge for noen virkelig episke øyeblikk, håper jeg.

Dessuten vil Conan ha en en-mot-en PvP-arena hvor du kan prøve ferdighetene dine i en duell hvor det bare er deg mot fienden din.

Til slutt vil spillet ha et unikt Conan PvP-system som kalles Drunken Brawling (fylleslagsmål). Jeg tror faktisk jeg vil gå litt nærmere inn på det, siden dette er noe du aldri har sett før.

Fylleslagsmål blir automatisk aktivisert i barer, på festival eller lignende dersom:

a)Du går inn på et slikt sted.

b)Du kjøper og drikker alkohol.

Nå kan du ikke lengre slåss med dine vanlige evner, trolldom, nivåer og så videre. Alle de vanlige reglene for rollespill kastes ut av vinduet samtidig som du hiver nedpå alkoholen. Du er deg selv, alene med din forstand (eller mangel på den) og en barkrakk i hver hånd. En spiller på nivå en er like sterk som en spiller på nivå 80 i fylleslagsmålene.

Du svinger, treffer og reduserer bevisstheten til motstanderen din. Å drikke mye kan føre til at du er mindre bevisst, men på annen side kan det hende du gir blaffen i alle flaskene som knuses over skallen din. Hvor mye, hvor raskt og hva du drikker kan finjustere rusen din. Mens du er full får du faktisk tilgang til nye spesialbevegelser som ikke er vanlige i normal kamp, som å skalle til folk og liknende.

Velger du riktig type drikkevarer, kan det hende du får noen som kalles ”bliss”. Dette vil redusere all skade som påføres deg. Det kan hende du svinger mer enn vanlig også, og gjør det vanskeligere å treffe deg. Men samtidig kan du miste fokus og fylletalenter, samt evnen til å treffe. Du sparker, slår, bråker og svimer av. Helt vanlig på en bar i Hyboria.

Kanskje en barpike eller bartender belønner deg for strevet? Hvem vet?

Vi ser naturligvis på PvP som en svært viktig del av Conan, men vi er like opptatt av PvE. Vi forsøker det umulige ved å gjøre begge deler like gode, og vi får se hvordan det hele blir til slutt.

Conan er et spill for voksne. Det virker som om dette er første gang en vestlig utvikler av MMO-spill går for den aldersgrensen. Hvorfor har dere valgt dette, og hva ser du på som fordelene og ulempene med valget? Hva betyr dette for innholdet i spillet?

Først av alt tror jeg en skare av spillere der ute er klar for noe annet enn den tradisjonelle fantasy-blandingen med alver og halvmennesker. Det hyborianske universet er rett og slett det perfekte alternativet.

Det er mørkt, annerledes og det kommer med en sterkere og mer voksen setting. En brutal, frodig og sensuell verden. Det ville vært omtrent umulig å lage dette spillet uten å gjøre det til verdens første online rollespill, i alle fall her i vesten.

Vi ser også følgende:

a)For å spille MMO-delen av spillet trenger du et kredittkort eller andre betalingsmidler. Dette betyr i de fleste land at du må være 16 eller 18 år. Siden gjennomsnittsalderen på MMO-spillere er 27-28 år (i alle fall for de som spiller Anarchy Online), synes vi det er på tide noen bringer et modent og annerledes spill til onlinemiljøet.

b)Når den gjennomsnittlige alderen er så høy virker det nærmest urimelig å ikke tilby en mer moden handling i spillet også. Vi ønsker ikke å la spillere ligge med hverandre eller begå grusomme handlinger, noe som ville gjort det til noe helt annet, men verdenen er voksen! Det vil definitivt være bordeller, slaver, grusomme demoner, trollmenn og andre nederdrektige skapninger.

Jeg tror egentlig ikke at en voksen aldersgrense gir spillet fordeler i form av å nå en bredere målgruppe. Tvert om håper jeg dette vil gjøre spillet mer interessant for spillerne som faktisk ønsker å spille Conan da vi er tro mot lisensen, universet Conan lever i og den mørke verdenen Robert E. Howard skapte.

Jeg har fått tilbakemeldinger fra mange kvinnelige spillere at denne verdenen er sett gjennom en manns øyne. Noen tror dette vil redusere antallet jenter som spiller i forhold til andre onlinespill. For å motvirke dette prøver vi å fortelle om alle de andre aspektene i denne verdenen enn kamp og sparsomt kledde kvinner.

Kvinner er mye sterkere og har mer kontroll over livet sitt i Conan enn hva Howard beskrev i 30-årene. Borte er også de rasistiske antydningene fra mellomkrigstiden som noen ganger kunne bli funnet i Howards tekster. Vi har tatt historien inn i det 21. århundre.

Fordelen med dette er klarhet i hva spillet skal være og det faktum at vi bringer et sterkere og mer sannferdig spill til alle spillerne som ønsker dette. Ulempen er at vi kanskje skremmer noen vekk, potensielt også noen butikkjeder.

Når det gjelder innholdet i spillet betyr aldersgrensen av NPC-er vil banne og kalle deg en skitten hund, det vil være bordeller i mange byer, alle monstre kan drepes på svært voldelig vis og blod vil flyte.

Vi får se hvordan det blir, men det er viktig for meg å påpeke at vi legger ikke til banning, sex, rusmidler og alkohol for å oppnå en voksen aldersgrense. Vi ønsker bare å være tro mot den hyborianske visjonen. Om noe, så toner vi det hele litt ned.

Dere viste frem Conan med en spillkontroll på E3 i år, betyr dette at spillet slippes til noen av nestegenerasjon-konsollene? Hvor viktig vil konsoller være for fremtidige MMO-er som Conan for Funcom?

Vi ønsker definitivt å ha Age of Conan på en eller flere av den neste generasjonen av konsoller. Nøyaktig hvilke gjenstår å se, men å nå ut til en bredere målgruppe er et uttalt mål hos Funcom.

Vi brukte kontrolleren på E3 for å vise forskjellene i kamp, med frikamper, og også for å hinte om den neste generasjonen av konsoller. Du kan spille Conan på PC med mus-tastatur og kontroller, valget er ditt. Personlig ønsker jeg tilgang til begge.

Hvor langt er dere kommet i utviklingen av Conan, og når forventer dere å lansere spillet? Når planlegger dere å slippe en beta til spillet, og vil det bli en åpen betaperiode?

Spillet er nå i alpha. Fra skjermbilder og videoer som er sluppet allerede kan en se at spillet er unikt realistisk og hører til neste generasjon. Likevel har vi så mye igjen å vise!

Det er nærmere 70 mennesker som jobber med spillet for øyeblikket, fra nesten 20 forskjellige land og med rundt 60 spill på samvittigheten. Folkene her er svært talentfulle og har allerede sluppet flere kvalitetsspill. Vi er veldig spente på den verdenen vi (gjen-) skaper.

Vi forventer å slippe spillet mot slutten av 2006. Betaen vil være klar en gang til sommeren, men jeg regner ikke med at det vil bli mulig å laste ned hele spillet for betatesting. Siden begynnelsen av spillet er historiedrevet, ville det ødelagt hele spillopplevelsen i og med en historie er best første gang du hører den.

Vi vil muligens åpne et mindre område av verdenen for en ganske stor mengde betatestere slik at de får testet mye av innholdet i spillet. Noen vil kanskje få sjansen til å teste oppdrag, historie og stemningen i begynnelsen av spillet. Nøyaktig nå denne perioden starter, har vi ikke bestemt ennå. Følg med på hjemmesiden vår for nærmere detaljer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere