Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Bergen kommune

Lar Snarveien seile sin egen sjø

Reisetips med annonselenker

Nå er Lisboa endelig på salg…

Oddsen med annonselenker

- Lazio tar første stikk

Byrådet kommer ikke til å invitere seg selv på banen for å redde Askøy-båten MS Snarveien. Halmstrået for hurtigbåten er en ustrakt hånd fra Regionrådet, som jobber for bedring av samferdselen i Bergensområdet.

BNR, som overtok konsesjonen for ruten Nøstet-Kleppestø i vår, sliter med synkende trafikktall, og truer med å legge ned hurtigbåttilbudet dersom trafikken ikke tar seg opp igjen.

Utenfor rekkevidde
Hvis båten blir nedlagt vil pendlerne som daglig reiser med Snarveien velge buss eller privatbil til sentrum. Selv om dette fører til større press på innfartsåren over Nygårdstangen, slår bergenspolitikerne fast at Bergen vil hjelpe Snarveien på rett kjøl. Det er fylkeskommunen som tildeler konsesjonen.

- Snarveien og driften av den er utenfor vår rekkevidde, sier byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen, til ibergen.no.

Kjemper for båten
Likevel sier byråden at hun mener Snarveien er viktig for kollektivtrafikken mellom Askøy og Bergen, og at hun vil kjempe for forbindelsen i Regionrådet - det felles rådet med representanter for 17 av kommunene i bergensområdet, hvor Iversen sitter som leder.

- Vi skal gjennomføre en transportanalyse som skal være klar sommeren 2006. Basert på denne skal vi fremme forslag til utbedringer innen kollektivtrafikken i og rundt Bergen. Når den tid kommer skal jeg kjempe for Snarveien, sier Iversen.

Hun har også tro på at rehabiliteringen av Nøstet-området vil gjøre godt for trafikktallene til Snarveien.

- Når det nye badesenteret og Nøstetorget kommer vil folk se verdien av å komme seg fra Kleppestø til Nøstet, sier Iversen.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus