RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Smart el-bil går lenger

Endelig, vil mange si. Nå kommer den lille toseteren smart fortwo med el-motor. Og den kommer med ny batteri-teknologi.
Sist oppdatert:

Den nye batteripakken på denne lille bilen skal gjøre den mer brukervennlig.

Smart-EV konseptbil er en Smart fortwo som er konvertert til elbil, med nye «Litium Ion SuperPolymer batterier» fra kanadiske Electrovaya.

Pendlerbil
Det er et kanadisk firma som har utviklet batteriene som gir bilen en rekkevidde på 200 kilometer. Det betyr at det faktisk går an å bruke bilen frem og tilbake fra jobb selv om du bor i Drammen og jobber i Oslo uten å måtte lade.

Billig bilhold
I tillegg blir bilholdet nærmest gratis, og kollektivfelt og bomringer står åpne for deg. Det er også gratis å parkere flere steder i hovedstaden når du kjører el-bil.

- Bilen er en prototyp som skal testkjøres i samarbeid med høyskolen i Telemark i tre måneder for å kvalitetssikre alle hovedkomponeneter, og håpet er at den blir tilgjengelig på markedet i løpet av 2006, sier daglig leder i Miljøbil Grenland, Oddbjørn Solum, til TV 2 Nettavisen.

Kineser
Produksjonen av bilene settes i gang på nyåret.

-Vi planlegger å produsere bilen i Kina, som vil hjelpe oss å holde prisen nede. I tillegg er hjemmemarkedet i Kina stort, sier daglig leder i Miljøbil Grenland, Oddbjørn Solum, til TV 2 Nettavisen.

Litt dyrere
Selv om bilen produseres i Kina vil den bli dyrere i innkjøp enn en vanlig smart fortwo med bensinmotor som koster godt under 150.000 kroner.

- Prisen er ennå ikke endelig klarert, men vi ser at vi kan klare å produsere bilen for en pris til kunden for i underkant av 200.000 kroner, sier Solum.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere