RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette mener partiene om bensinprisen

(Foto: Morten Holm / SCANPIX)
Sist oppdatert:
Bensinprisen når stadig nye rekorder. Vi har spurt de politiske partiene hva de vil gjøre med bensinprisen.

Bensinprisen i Norge er rekordhøy etter at orkanen Katrina lammet store deler av raffinerikapasiteten i USA.

Mandag morgen ligger veiledende bensinpris på for Statoil, Shell, HydroTexaco og Esso over 12,50 kroner.

Oljeprofessor Øystein Noreng ved BI sier til TV 2 Nettavisen at han ikke ser bort fra at oljeprisen vil komme opp på 15 kroner literen gjennom store deler av vinteren.

- De raffineriene som ble satt ut av drift av Katrina kan kanskje være tilbake innen en måned, men USA har jo hatt underkapasitet lenge. Problemet er at det lenge har vært en mangel på investeringer i nye raffineri, sier Noreng.

Fremskrittspartiet er det eneste partiet som har vært veldig konkrete om hva de mener bensiprisen bør være.

Partiet vil gå inn for en fleksibel bensinavgift som vil sikre en stabil bensinpris på rundt åtte kroner literen og syv kroner per liter diesel.

Men nå antyder også Senterpatiet at de vil ha en grense.

- Blir bensinprisen over tid liggende over 11 kroner literen må drivstoffavgiftene reduseres, opplyser Senterpartiet.

TV 2 Nettavisen har nå gått en runde med de politiske partiene og bedt dem svare på om de vil gjøre noe med bensinprisen og eventuelt hva.

Partiene fikk to spørsmål:

  • Vil dere gjøre noe for å senke bensinprisen? Hva?
  • Hva mener dere om bensin og bensinprisen i Norge?

- Ikke spesielt høye bensinpriser
I sitt svar peker KrF blant annet på at besinprisen slettes ikke er for høy.

- KrF peker på at norske bensinpriser ikke er spesielt høye i europeisk målestokk sett i forhold til inntektsnivå. Til slutt må det understrekes at verden trenger politikere med større drømmer enn billigere bensin, opplyser partiet i sitt svar.

Heller ikke RV er skremt.

- Bensinprisene i Norge i dag er på akseptabelt nivå. Sammenlignet med andre europeiske land bruker nordmenn en mindre andel av sin inntekt på bensin, opplyser partiet i TV 2 Nettavisens rundspørring.

Her kan du lese alle svarene fra partiene:

PARTI:

Vil dere gjøre noe for å senke bensinprisen? Hva?

Hva mener dere om bensin og bensinprisen i Norge?

RV:

RV vil gjenninnføre fraktutjevningen slik at en kan ha lik bensinpris i hele landet. RV ønsker ikke å sette ned bensinavgiften og mener at dette er en viktig miljøavgift. For RV er alle tiltak som reduserer klimagassutslippene viktig. Vi ser på klimatrusselen som det viktigste problemet verden står overfor.

Bensinprisene i Norge i dag er på akseptabelt nivå. Sammenlignet med andre europeiske land bruker nordmenn en mindre andel av sin inntekt på bensin. Bensinprisene må ses i forhold til dette. RV er derimot bekymret for kollektivprisene som har økt drastisk de senere årene.

Frp:

Ja, Frp ønsker å innføre en fleksibel bensinavgift som vil sikre en stabil bensinpris på ca 8 kr literen og kroner 7 kroner pr liter diesel.

Vi mener det er meningsløst at i oljelandet Norge skal staten tjene seg styrtrik som følge av rekordhøye oljepriser mens landets bilister faktisk straffes ved å måtte betale skyhøye bensinpriser. Noe av statens overskudd på enorme 270 milliarder kroner bør med andre ord også komme landets innbyggere til gode!

Venstre:

Venstre vil ikke gå inn for politisk regulering av bensinprisen. Vi prioriterer lavere engangsavgift på bil og differensiert årsavgift basert på utslipp, foran reduksjon i avgiftene på bensin.

Bilen er en nødvendighet i Norge og bensinprisen er nå i høyeste laget. Det er likevel riktigere å satse på mer miljøvennlige biler og bedre kollektivtransport i byområdene (ikke minst for å redusere miljøutslipp og bedre framkommeligheten) enn å gripe inn i en bensinpris som svinger med markedene.

KrF:

Vi oppfordrer til en nøktern debatt om bensinprisene sett i forhold til norsk inntektsnivå generelt. Vi følger selvfølgelig med på utviklingen i bensinsprisene og vil vurdere om det er nødvendig å sette inn tiltak hvis prisene etablerer seg på et høyere nivå.

KrF mener avgiftsnivået på bensin må opprettholdes. Avgiften gjenspeiler den kostnaden samfunnet påføres gjennom bruk av bensin. KrF peker på at norske bensinpriser ikke er spesielt høye i europeisk målestokk sett i forhold til inntektsnivå. Til slutt må det understrekes at verden trenger politikere med større drømmer enn billigere bensin!

Høyre:

Årsaken til at bensinprisen nå en kort tid har vært unormalt høy er dels den høye oljeprisen og dels problemene som følger av orkanens herjinger i USA. Det er ikke gitt at dette vil føre til at bensinprisen blir så høy over tid. Bensinavgiften kan ikke følge svingningene i det internasjonale oljemarkedet opp og ned; det ville bli både dyrt og svært byråkratisk. Uansett er det slik at alle endringer i skatter og avgifter må ses i sammenheng. Derfor behandles de samlet av Stortinget. Første mulighet for å se på avgiftene er derfor ved Stortingets behandling av budsjettet senere i høst.

Den høye bensinprisen rammer denne gang ikke bare Norge, men alle land. Selvsagt merkes den mest av dem som er avhengige av å bruke bilen mye, og dem er det mange av i Norge. Bensinprisen svinger, og slik vil det være i et marked. Høyre er tilhenger av lavere avgifter, men kommer i tråd med vårt program til å prioritere å gjøre det billigere å kjøpe bil.

SV:

Nei, ikke med dagens prisnivå, men vi vil bruke ekstrainntekter til å redusere årsavgiften på bil.

SV vil kompensere den høye bensinprisen ved å fjerne/redusere årsavgiften på bil, gi skatteletter til lavinntekstgrupper og øke ytelsene til barnefamiliene.

Ap:

Arbeiderpartiet vil prioritere bedre eldreomsorg, bedre skoler, billigere barnehager og arbeid til alle. Derfor lover ikke vi avgiftslettelser ved dette valget. Dersom utviklingen med stigende bensinpriser fortsetter, er det et spørsmål som eventuelt må tas opp i framtidig budsjettarbeid

Hovedgrunnen til at bensinprisen er veldig høy nå, er at prisen på råolje er så høy. I tillegg økte Frp og Regjeringen prisen på bensin med 1 prosent i år siden de økte momsen fra 24 til 25%. Dette var Ap imot. Ap var også imot å fjerne fraktutjevningstilskuddet på drivstoff som Frp og regjeringen fjernet. Ap vil gjenninnføre dette tilskuddet. Ap det eneste partiet som noen gang har redusert bensinavgiften, med 1,20 kr per liter i 2001.

Sp:

Blir bensinprisen over tid liggende over 11 kroner literen må drivstoffavgiftene reduseres. For enkelpersoner og næringslivet i distriktene vil det over tid være svært uheldig med så høye drivstoffpriser som de vi opplever i dag. Også for personer med lave inntekter slår bensinprisene nå urimelig hardt ut. Senterpartiet vil i forbindelse med statsbudsjettet for neste år arbeide for å etablere en bred politisk enighet om å redusere avgiftene slik at man unngår en bensinpris over 11 kroner.

Senterpartiet også kjempe for at ordningen med fraktutjevning på drivstoff blir gjeninnført. Fordi fraktutjevningen ble avviklet av dagenes regjeringsparti med hjelp av Fremskrittspartiet, er det nå nødvendig med en sentrum- venstreregjering for økt rettferdighet mellom by og land når det gjelder bensinprisen

Diskuter bensinprisen her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere