RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slår mynt på medaljer

(TV 2 Nettavisen)
Sist oppdatert:
Det Norske Myntverket har lansert «et storslagent jubileumsminne», men sølvstykket er ifølge selskapet selv en dårlig økonomisk investering.

Det Norske Myntverket er et privateid selskap som produserer mynter på oppdrag av Norges Bank og medaljer på eget initiativ. Selskapet har sammen med selskapet Samlerhuset AS tidligere vært i søkelyset etter at flere kunder følte seg lurt da de brukte sparepengene på medaljer de trodde ville øke i verdi.

Liten sjanse for fortjeneste
Nå er Det Norske Myntverket AS ute med en ny serie medaljer i forbindelse med hundreårsjubileet for oppløsningen av unionen mellom Norge og Sverige. Produktet markedsfører som et meget eksklusivt produkt der kundene kan bli «tildelt» sitt eget eksemplar.

Det er laget egne medaljer for hvert fylke, og «tildelingen» av en medalje fra ditt fylke koster 295 kroner. De som slår til på tilbudet får også en «fortrinnsrett» på medaljene fra resten av landets fylker. Disse vil bli sendt hjem til deg og koster 590 kroner per stykk pluss porto. Den tekniske kvaliteten på produktet er upåklagelig, men muligheten for fortjeneste er det verre med.

- Det vil være feil å kjøpe disse medaljene ut fra et finansmessig perspektiv, sier myntmester Mange Flågan ved Det Norske Myntverket AS til TV 2 Nettavisen. Han legger ikke skjul på at sjansen for at medaljene skal øke i verdi er minimale.

- Dette er et produkt du bør kjøpe hvis du er interessert i historie eller denne type kunstverk, sier han.

- Kan man i det hele tatt se for seg noen økonomisk gevinst?

- Vi er veldig forsiktig med å spå hvordan disse medaljene vil utvikle seg fremover, sier Flågan.

- Hva vil verdien av en slik medalje være i bruktmarkedet i dag?

- Da må man ha en kjøper og selger, men det er nok lite bruktverdi på et produkt man ennå kan kjøpe nytt. Historisk sett ser man at noen medaljer stiger i pris, mens andre ikke gjør det, sier Flågan.

- Bare humbug
At verdien på medaljene ikke er mye å skryte av bekrefter medaljeekspert Jack Antonsen ved Oslo Mynthandel.

- Dette er jo en sølvmedalje så den har jo sin sølvverdi, men hvis det kom en medaljeeier til meg og ville selge noe sånt, så ville han være heldig om han fikk 40 eller 50 kroner for medaljen, sier Antonsen.

Han er med andre ord kun villig til å kjøpe medaljene for en sjettedel av det de selges for fra Det Norske Myntverket AS.

Fakta om Det Norske Myntverket AS
Ble opprettet under navnet Den Kongelige Mynt i 1686.
Norges Bank solgte alle sine aksjer i selskapet 30. juni 2003 til de to selskapene Samlerhuset AS og Mint of Finland Ltd.

- De legger jo med noe de kaller for et ekthetssertifikat, men dette er jo bare humbug. Det er ingen profesjonelle samlere som kjøper noe slikt. Dette fungerer barer når de henvender seg til personer som ikke har kunnskap om markedet, sier Antonsen.

- Finnes det noen grunn til å kjøpe disse medaljene?

- Ja, hvis man synes det er morsomt, og ikke tenker så mye på hva det koster. Men hvis man er opptatt av verdistigningen så bør man finne seg noe annet, sier Antonsen til TV 2 Nettavisen.

Forvirrende markedsføring
Forbrukerombudet har ved flere anledninger reagert på markedsføringen av produkter fra Det Norske Myntverket AS, og har reagert overfor Samlerhuset AS, selskapet som står for markedsføringen. Samlerhuset eier halvparten av aksjene i Det Norske Myntverket AS.

I markedsføringen av jubileumsmedaljene kan mottakeren raskt få følelsen av at han har med en offentlig instans å gjøre. At Det Norske Myntverket AS faktisk er et privat aksjeselskap fremgår kun med små bokstaver i grått nederst på tilbudsbrevet. Språket bærer et byråkratiskpreg med vendinger som «informasjonen gjelder bekjentgjøring av personlig tegningsrett». Tittelen «myntmester» som daglig leder Flågan benytter seg av, kan for mange høres ut som en beskyttet tittel, men det er den ikke. Myntmesteren har i dette tilfellet ingen form for fagbrev i myntfaget, og tittlen som ville blitt brukt i et normalt selskap ville vært «daglig leder».

- Gjelder å være først til mølla
Myntmester Fågan tror likevel ikke at denne formen for markedsføring gjør det vanskelig for mottakerne å oppfatte at det ikke dreier seg om en offentlig institusjon.

- Jeg ser ikke noe grunnlag for at det skulle skje, og jeg ser heller ikke hva som er forskjellen på at en privateid bedrift gir ut medaljene og at et offentlig organ gjør det.

- Tror du det er vanlig at private selskaper bruker ord som «tildeling» i sin markedsføring?

- Hvis man har et produkt hvor det kan ventes å være større etterspørsel enn det man har som maks opplag så kan det være relevant. Får vi 30.000 henvendelser så må vi foreta en utvelgelse etter tildelingsprinsippet. Så da gjelder det å være først til mølla.

- Skjer det ofte at dere blir utsolgt?

- Nei ikke umiddelbart, men dette er jo prosjekter som går over tid, så mot slutten av salgsperioden kan vi komme i en slik situasjon, svarer Flågan.

Mulighet til å heve kjøpet
Men i informasjonen selskapet sender ut tyder alt på at medaljene vil selges unna som varmt hvetebrød. «Ordrene vil bli registrert og effektuert gjennom en rettferdig tildelingsprosess, i den rekkefølge de mottas», heter det i omtalen.

Kjøperne av medaljen kan i tillegg til selve medaljen se fram til å motta en ekthets- og kvalitetsgaranti.

- Det er bare et kvalitetstempel fra oss på at produktet møter de standarder det skal, forklarer Flågan.

- Det er altså en garanti på at dere selger det dere sier at dere selger?

- Vi sier at dette er en medalje med såkalt proofkvalitet og da følger det med noen retningslinjer som vi garanterer at vi oppfyller.

Distributøren av jubileumsmedaljen, Samlerhuset AS, har tidligere gjennom magasinet Dine Penger lovet at personer som tror de har kjøpet mynter, men som egentlig har kjøpt medaljer skal få heve kjøpet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere