Nettavisen.no

Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX

Friske og freidige 100

Annonse

Oddsen med annonselenker

Nord-irsk trøbbel?

Bare nazistumper, selvtilfredse nordmenn fra alle lag, en liten dæsj alvor, men aller mest leken satire preget et forrykende og ellevilt 100-årsshow i Drammen Teater lørdag.

Svein Sturla Hungnes, Maranne Skovli Aamodt og Ingrid Bjørnov klarte med stor suksess å forene gammelt og nytt på friskt og freidig vis i Drammen teater lørdag kveld.

Askeladden ledet oss gjennom hundreåret, lekkert innpakket i en enkel, men virkningsfull scenografi, preget av både Kittelsens berømte bilde og små nyhetsflash fra historien.

Linn Skåber, Sven Nordin, Dennis Storhøi, Jon Eikemo og Hans Marius Hoff Mittet var de bærende figurer gjennom et mangeslungent show som gjorde mye ap, men som på imponerende vis sammenfattet velkjente episoder gjennom 100 år.

Se bildene fra generalprøven.

Ett år har gjengen brukt på resarch og øvelse og det har virkelig gjort mester.

Tekstene og Ingrid Bjørnovs musikalske hånd løftet det hele mange hakk, godt understøttet av mange svært gode prestasjoner på scenen.

Imponerende på scenen
Rebekka Karijord som den gjennomgående svenske fristerinne var storartet.

Sven Nordin var ubetalelig som både lettkledd Hitler og Hankø-seiler «wannabe» og Dennis Storhøi tok den verdensvante 90-talls nordmenn, som har kastet all beskjedenhet båten, på kornet så lattertårene trillet.

Linn Skåber sto for den mer tradisjonelle standup-revy-tradisjonen, men kanskje aller mest imponerte Cæsar-skuespiller Hans Marius Hoff Mittet med sine danseferdigheter og sin store stemme.

Sjelden har man sett et så tett og samspilt show der alle elementer, fra det absurde til det tradisjonelle, fungerer bra - og det ville være synd om opptredenen i Drammen teater ble det eneste visningstedet for denne enorme arbeidsinnsatsen som er lagt ned.

Innvandrerne
Eneste ankepunkt, og det er heller ikke så lite, er at forestillingen i stor grad hopper bukk over innvandrerne, selv om det en gang «ble observert en neger på Ål stasjon».

Hippiestykket, som rett og slett var et utdrag fra den amerikanske musikalen «Hair» og således en av forestillingens minst originale punkt, kunne enkelt vært en flott utstillingsplass for de vi liker å kalle våre nye landsmenn.

At dette ikke fikk bredere plass, er rett og slett dumt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus