RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Shell)

Forbruk: 0,0067 liter per mil!

Sist oppdatert:
Biler som Prius og Polo Bluemotion kan bare drømme om hva de norske studentene får til.

Du har kanskje hørt om bilister som har kjørt 1.500 kilometer på en tank? Hva med én liter på 1.500 kilometer?

Til helgen arrangeres det årlige Shell Eco Marathon i Tyskland. Studenter fra NTNU er på plass, med en noe ambisiøs plan i kofferten. Eller skal vi si bagasjerommet.

Målet er å kjøre 1.500 kilometer ved bruk av energi som tilsvarer én liter bensin. Det er en drøy målsetning ettersom de «bare» kom drøye 1.200 kilometer i 2009.

– Siden verdensrekordåret til DNV Fuel Fighter i 2009 har det blitt utført mange forbedringer på bilen. Vi føler oss derfor trygge på at vi kommer til å stille med en svært konkurransedyktig bil i årets konkurranse, sier Tim Mjellem Stockfleth som er bilens produktutvikler.

Realistisk mål
Studentene tar altså utgangspunkt i 2009-modellen, og laget på ti personer har jobbet i flere måneder med å oppgradere og ferdigstille bilen de skal forsøke å sette verdensrekord med.

– Nesten alt på bilen er nytt i forhold til i fjor, så vi mener absolutt at målet er realistisk. Alt fra bremser og felger til motor og gasspedal er byttet ut fra fjorårets utgave. Hoveddrivkraften er hydrogen, som blir omdannet til energi gjennom en brenselcelle, sier PR-ansvarlig Silje Owrenn.

Trondheim – Berlin
Hele 3.000 studenter fra 26 europeiske land barker sammen til helgens konkurranse som avvikles på EuroSpeedway-banen i Lausitz. Vinneren er enkelt og greit de som kjører lengst mulig på en energiekvivalent tilsvarende en liter bensin.

NTNU-studentene i Trondheim har satt seg som mål å kjøre 1.500 kilometer, noe som tilsvarer Trondheim – Berlin.

– Vi forventer at vi presterer blant de beste i vår klasse, slår Tim Mjellem Stockfleth fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere