Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Lise Åserud (Scanpix)

Hvor mye bruker bilen din egentlig?

Promotion med annonselenker

Ti kjøkkendingser som gjør maten super

Oddsen med annonselenker

Ukens TV-sendte kamper

Det forbruket som produsenten oppgir, stemmer nesten aldri med virkeligheten.

«Ganske umiddelbart erfarte vi at dieselforbruket ikke på noen måte svarte til de måltall som var satt fra fabrikken.»

Uttalelsen over kommer fra en frustrert leser som i fjor kjøpte seg en av de mest drivstoffgjerrige bilene på markedet. Frustrasjonen var derfor ganske stor over at det faktisk opplevde forbruket ved flere anledninger var opp mot 80 prosent høyere enn oppgitt.

Les også: Er forbruket virkelig så lavt?

Bruker syntetiske tester
Hans erfaring er på ingen måte unik. Årsaken er at tallene som bilprodusentene oppgir baserer seg på veldig standardiserte tester som i liten grad gjenspeiler faktisk kjøremønster.

Hvordan testene skal gjennomføres beskrives i detalj av EU-direktiv 80/1268/EEC. Kort sagt så består testingen av en 4 kilometer lang test for «bykjøringsmønster» med en snitthastighet på 19 km/t, der det er mye opp og ned i hastighet, direkte etterfulgt av en 7 kilometer lang «landeveistesting» med snitthastighet på 63 km/t. Totalresultatet av disse to testene er det som oppgis som «blandet kjøring».

Testingen foregår på et laboratorium, og for at testene skal være direkte sammenlignbare er det klart definert hvor hard akselerasjonen skal være, og alle andre detaljer. Det er med andre ord ikke snakk om faktisk kjøring på landevei. Under testing brukes det ikke aircondition, som kan påvirke forbruket i betydelig grad.

At det forbruket du opplever på din bil ikke stemmer overens med tallene som leveres fra produsent er derfor noe en må forvente.

Se hva andre opplever
Men hvor langt ned kan du regne med å presse forbruket på nettopp din bil?

Om du tar deg en tur til SpritMonitor, så kan du se reelle tilbakemeldinger fra brukere av rundt 259.000 biler. Nettsiden viser hvordan andre bilister har registrert forbruket på forskjellige motoralternativer på det meste som er av modeller på markedet. Dette deles også opp i forhold til by- og landeveiskjøring.

Nettsiden er i utgangspunktet tysk, og resultatene baserer seg derfor på et noe annerledes kjøremønster enn i Norge, men er åpen for registreringer fra alle land.

På denne siden finner du også en toppliste over de mest CO2-snille bilene på markedet. Den viser til dels svært interessante avvik fra det som produsentene opplyser. For eksempel markedsføres Toyota Prius med 89-92 gram CO2 avhengig av modell, mens snittforbruket fra brukere på SpritMonitor viser 121 gram.

Best ut kommer derimot Audis nå utgåtte modell A2 med et realutslipp på 93 gram.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus