RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skrekkbilder fra vei-Norge

Sist oppdatert:
I to år har Frank R. Stefferud samlet skrekkbilder av E16, som går fra Oslo og Bergen, for at de folkevalgte skal få se veiene han må kjøre på hver dag. - Politikerne flyr over problemet.

Torsdag presenterte TV 2 NettavisenNAFs ti-på-bunn-liste over de verste veiene i kongeriket. Samme dag lovte Statens veivesen at en rekke av disse veiene skal bli prioritert.

- Se min skrekkvei
Dette er Frank R. Stefferud sin skrekkvei. Datakonsulenten bor langs E16 ved Øye i Valdres, midt mellom Oslo og Bergen.

- Dette er hovedveien mellom landets to største byer. Den er nesten ufremkommelig. Når det regner eller snør blir asfalten myk og den trykkes ned i jorden. Veien er ikke skikkelig fundamentert og trailerne kjører den i stykker, sier Stefferud til TV 2 Nettavisen.

Det er særlig strekningen mellom Bagn i Valdres og Lærdalstunnelen i Sogn og Fjordane han mener er verst. Her tør ikke Stefferud å kjøre i mer enn 60 km/t.

- Og da kjører jeg med hjertet i halsen, sier han.

- Politikerne må se
Stefferud har laget en egen internettside hvor han har lagt ut en rekke bilder tatt langs skrekkveien. Noen av bildene er tatt mens han har ventet i kø for å komme forbi ulykkessteder. (Se Stefferud sine bilder her)

- Når jeg skal på møte i Bergen, kan jeg ikke love når jeg kommer frem. Jeg må si at jeg kanskje kommer i morgen. Av og til må jeg vente i timevis på bergingsbil som skal få løs biler som sperrer veien, forteller Stefferud.

Selv har han aldri vært involvert i noen ulykker, men han har vært vitne til mange møteulykker på den smale og svingete veien.

- Hvorfor har du laget denne nettsiden?

- Fordi politikerne tar fly. De flyr over alle problemene på vei til møter og får ikke opplevd hvordan det er å kjøre på norske veier. Veiene fra flyplassene og inn til byene er som oftest veldig bra. Derfor måtte jeg bare legge ut bildene, sier Stefferud til TV 2 Nettavisen.

30 organisasjoner bak ny kampanje
- At stortingspolitikerne kan sitte med god samvittighet på over 300 drepte og 12.000 skadde i trafikken årlig, forstår jeg ikke. Det ville ikke skjedd dersom det gjaldt fly eller jernbanen, sier Ola Bjørnstad, leder i Opplysningsrådet for Veitrafikk.

Også han er er opptatt av å påvirke politikerne til å satse mer på vei utbygging og vedlikehold enn de gjør i dag. Paraplyorganisasjonen, med en rekke organisasjoner innen vei og transport på medlemslisten, har nylig startet kampanjen «Veivalg 2005».

- Vi er 30 tunge organisasjoner som har gått sammen og jobber for å sette søkelys på veier frem mot stortingsvalget i 2005. Vi må øke den politiske bevisstheten på temaet, sier Bjørnstad til TV 2 Nettavisen.

Han stiller seg bak informasjonssjef Egil Otter i Norges Automobilforbund sin liste over de ti dårligste veiene i landet. Bjørnstad mener det må et krafttak til for å heve standarden på stamveiene i landet.

- Hovedveinettet vårt er veldig dårlig. Det er her skoen trykker. Vegdirektoratet har beregnet at vi burde hatt i underkant av 1000 km med firefeltsveier, i forhold til trafikkmengden. I dag har vi rundt 200 km med firefeltsvei, sier Bjørnstad.

Mandag møter du forøvrig informasjonssjefen i NAF, Egil Otter, til Nett-treff. Send inn spørsmål her.

Hvilke veier mener du trenger en «ekstrem forvandling» snarest? Klikk deg inn i denne saken for å delta i diskusjonen (nederst på siden).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere