RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norges ti verste veier

Sist oppdatert:
«Sørlandske hovedvei», E6 nordover fra Gardermoen og E18 gjennom Østfold er alle på NAFs ti-på-bånn-liste over de verste veistrekningene her til lands. Sjekk lista og si din mening.

Fellesferien er over og mange av oss er tynnere i håret etter å ha nesten-kollidert på strekninger som ikke har plass til møtende trafikk, stanget i svett kø og humpet på veier som mest av alt ligner kinasjakkbrett.

TV 2 Nettavisen har bedt bilistenes egen organisasjon om å lage sin ti-på-bånn-liste over veistrekninger i Norge som irriterer oss mest.

Verstingene
Samtlige av veiene på versting-listen er blant landets mest trafikkerte, og samtlige inngår i det prioriterte 8000 kilometer lange stamveinettet.

- De færreste av oss opplever at disse kan karakteriseres som tilfredsstillende. Visse hovedveisstrekninger stammer faktisk fra 1800-tallet, de har bare har blitt klattet på, sier informasjonssjef Egil Otter i Norges Automobilforbund.

«Galskapens vei»
Syd for Sandefjord i Vestfold har noen spikret opp et skilt på låveveggen: «Galskapens vei»

- Ja, der er det virkelig «missing link». E18 mellom Sandefjord og Kristiansand er i det hele tatt ille. Her er det jo vanvittig trafikk, tenk på alle feriegjestene i tillegg til trailertrafikken mellom Sørlandet og hovedstaden, sier Otter.

- Da jeg kjørte E39 mellom Kristiansand og Stavanger, trodde jeg ikke mine egne øyne. Lastebiler er jo nede i gangfart i de bratteste bakkene.

«Et kriminelt høl»
Og når han først har fått igang motoren, er Otter nesten ikke til å stoppe. «Et kriminelt høl med bruer og 90 graders svinger», kaller han strekningen Heradsbygda til Sokna.

- Eller ta Sollihøgda - utlendinger må jo tro de har kjørt helt feil! Eller Gudbrandsdalen, der hovedveien til Trondheim går tvers gjennom hovedgatene på Vinstra og Kvam. RV 2 Kløfta – Kongsvinger er for eksempel ikke rørt med et spadetak de siste 30-40 år.

- Hvis det er noe land i Europa som har krav på et pålitelig veinett, så er det jo Norge som på grunn av vår distriktspolitikk trenger god infrastruktur.

- Russisk rulett
Samferdselsminister Torhild Skogsholm står ikke høyt i kurs hos NAF.

- Hun er jo eksponent for denne politikken, at vi skal bo overalt og ha næringsvirksomhet overalt, men det er liksom fy-fy å bygge gode veier. Først nå begynner myndighetene å forstå at firefelts motorvei med veideler faktisk redder liv. Sissel Sandelin, veisjef i Region Øst, har selv sagt hun opplevde det «som russisk rulett» å kjøre strekningen Oslo - Lillehammer, sier Otter.

Han understreker at NAF ikke krever «firefelts motorveier over fjord og fjell», men et veinett som tåler dagens og morgendagens trafikk.

- Det har de veifarende krav på både i lys av hva de betaler inn i særavgifter på bil og statskassens sprekkeferdige tilstand.

Bør vi satse på veibygging?
Ja, veinettet er en skandale
Ja, men bare i distriktene
Veiene er bra nok
Nei, sats kollektivt
Bryr meg ikke

Se resultat
- God samfunnsøkonomi
- Den kyniske prisen på ett menneskeliv, altså samfunnskostnaden ved tap av liv, er offisielt 20,8 millioner kroner. Er det da ikke god samfunnsøkonomi å bruke noen flere oljekroner på bedre veier, spør Otter retorisk.

Han peker på at Staten tjener 150 oljemillioner hver eneste natt når vi sover vår søteste søvn. Fantastiske merinntekter som skyldes de historisk høye oljeprisene. Oljefondet har passert ufattelige 1000 milliarder kroner i år.

Ti-på-bånn
Her er veiene NAF mener burde få førstehjelp fra Oljefondet (uprioritert rekkefølge):

1. E6 Akershus: Nordover fra Gardermoen til Eidsvold
2. E18 «Sørlandske hovedvei»: Vestfold syd for Holmestrand
mot Kristiansand
3. E16 Akershus: Sollihøgda (fra Skui i Bærum til Buskerud grense)
4. E6 gjennom Gudbrandsdalen (Oppland) fra Ringebu – Vinstra til Otta
5. E6 Sør-Trøndelag: Oppdal-Ulsberg-Berkåk-Støren
6. E18 Østfold: Kråkstad-Spydeberg-Askim-Mysen
7. E39 Vest-Agder/Rogaland: Flere strekninger, f eks Kvinesdal-Moi og gjennom Ålgård
8. E134 Buskerud: Kongsberg til Notodden
9. Rv. 2 fra Kløfta (Akershus) til Kongsvinger (Hedmark)
10. Rv. 7 fra Heradsbygda øst for Hønefoss (Buskerud) til Sokna

  • Hvilke veier mener du trenger enn «ekstrem forvandling» snarest? Skriv inn din mening under.

Mandag kommer Egil Otter i NAF til TV 2 Nettavisen for å svare dere på nett-treff.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere