RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Privat)

Alene til Shetland i gummibåt

Sist oppdatert:
Helge Hjelland (35) vet ikke helt hvorfor han onsdag morgen tok på seg overlevningsdrakt og satte kursen mot Shetland i sin tre meter lange gummibåt.

- Det er vel bare en ungdommelig tullete galskap. Det blir en voldsom utfordring. Allerede nå er jeg sliten, sier den 35 år gamle ungdomsskolelæreren fra Eidsvågsneset i Bergen.

Strekningen hver vei tilsvarer tre turer mellom Kristiansand og Hirtshals. Hjelland regner med å bruke mellom 17 og 18 timer på overfarten.

Da TV 2 Nettavisen fikk tak i bergenseren onsdag formiddag var han allerede en time nærmere målet. Helt sør på Sotra måtte han stoppe for å fylle bensin på siste stasjon før Nordsjøen.

Med påhengsmotor
Med 130 liter bensin, en 15 hk påhengsmotor og en 310 cm lang gummibåt regner Hjelland med å komme i land på Shetland i torsdag morgen. Hvis været ikke blir for skremmende, blir det retur allerede fredag.

- Men hvorfor motor? Hva er utfordringen i det?

- Det er så klassisk å ro over, så jeg ville prøve noe annet. Dessuten prøvde jeg en gang å ro en båt fra Tromsø til Bergen. Jeg satt i båten en uke og pisket med årene. Da jeg kom gjennom Lofoten fant jeg ut at dette ikke var noe for meg og gav opp. Dette blir fart og spenning, sier eventyreren.

Syklet jorden rundt
- Så du har ikke tapt et veddemål ?

- Nei, jeg har gjort så mange dumme ting før så kameratene mine tør ikke å vedde med meg, svarer Hjelland og ler. Den sprø bergenseren har tidligere syklet jorden rundt og for to år siden tråkket han seg gjennom Sahara på to hjul.

- Dette blir en kosetur, ja. Men det er selvsagt utfordrende. Hvis det bare hadde vært kos, ville jeg ikke gjort det. Det må være en brodd.

I dette tilfellet er det været og egen utholdenhet i den lette båten. Allerede i morgen er værmeldingen usikker. Fredag er det meldt dårlig gummibåt-vær.

Følges på Kanal 24
- Det verst tenkelige som kan skje underveis måtte være å treffe på noe i sjøen. Men sjansene for det er som å vinne i Lotto. Det står veldig mye på meg selv. Når jeg blir sliten kan jeg risikere å miste taket i rattet og falle og slå meg, sier Hjelland.

Hjelland har ikke følge av noen underveis. Med kompass, ekstrakompass, GPS og satellittelefon regner han med at sikkerheten skal være god nok.

Til faste tidspunkt skal bergenseren ringe Kanal 24 for å komme med siste oppdatering. Unnlater han å ringe en gang, regner han med at redningsmannskaper klarer å finne ham ut ifra siste oppgitte posisjon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere