RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Filmtriksene lurer deg

Sist oppdatert:
Når du ser et fly krasje eller en dinosaur angripe på film, er det som regel dataanimasjon som står for den visuelle effekten.

(SIDE2:) Helt siden 1973 har verden latt seg fascinere av ikke-levende karakterer i film. Fredag har en ny CGI-film premiere.

Begynnelsen
CGI står for Computer-generated imagery og brukes for å lage spesialeffekter. I stedet for å fylle opp en stor plass med statister eller å lage miniatyrdukker som fremstiller fantasifulle figurer, kan dataanimasjon skape bildet for deg.

Første gang CGI ble brukt, var i filmen «Westworld» i 1973, men dette var kun i 2D. Tre år etter, i «Futureworld» ble tredimensjonale animerte effekter første gang tatt i bruk. Det var en hånd og et ansikt som ble skapt på data i filmen. Videre ble teknologien brukt i blant annet «Star Wars» (1977).

I 1985 ble den første dataanimerte karakteren skapt. Dette var en ridder som ble laget av knust glass i «Young Sherlock Holmes».

Revolusjonerte filmen
Men det skulle gå enda åtte år før CGI revolusjonerte filmverden.

Filmen som skapte historie brukte dataanimasjon som en del av filmens hovedhandling, slik at dataanimerte karakterer sto sammen med levende mennesker. Med hjelp av data fikk verden se en kvinne hjelpe en tilsynelatende levende triceratops, en mann som ble spist av en tyrannosaurus rex og barn som måtte gjemme seg for to velociraptorer.

«Jurassic Park» spilte inn mer enn 900 millioner dollar, noe som gjør den til tidenes tiende mest sette kinofilm.

Etter dette tok stadig flere filmer i bruk den spennende teknologien. I «Forrest Gump» (1994) ser det ut som om Forrest var til stede under flere historie begivenheter. I «Waterworld» (1995) fikk publikum se en verden uten tørt land. I «Casper» (1995) hadde for første gang en animert figur hovedrollen i en film.

Uekte hovedroller
Seks måneder etter at det snille spøkelset Casper spilte hovedrollen i en film, kom en annen film med en dataanimert figur i hovedrollen. Og ikke nok med det: I denne filmen var alle karakterene skapt på data.

«Toy Story» var den første langfilmen som ble skapt kun ved bruk av dataanimasjon. Filmen handler om hva lekene i barnerommet gjør når det ikke er mennesker til stede, og både barn og voksne lot seg fascinere filmen.

- En karakter i filmen
Mellom 1995 og 2005 økte budsjettene på spesialeffekter fra fem millioner dollar til 40 millioner dollar i typiske storfilmer.

- Selv for fem år siden, spilte vi inn én eller to filmer hvert år med et stort antall effekter. I dag har femti prosent et stort antall effekter. Det er en karakter i filmen, sier Hutch Parker, produksjonsleder i 20th Century Fox Films, ifølge Wired.com.

Blant tidenes 20 mest innbringende filmer, finner vi tre filmer med kun dataanimasjon («Shrek 2», «Oppdrag Nemo» og «Shrek the Third»). Samtlige av de 17 andre filmene er også fulle av dataanimasjon.

Skipet som sank
En av filmene som aldri ville blitt like populær uten CGI, er «Titanic» (1997). Filmen er tidenes mest innbringende kinofilm, og den hylles fremdeles av bransjen.

- Det blir i stor grad tatt for å være en sentimental kjærlighetshistorie i dag, men den hadde en stor innvirkning etter premieren i 1997. Fra den realistiske gjenskapelsen av skipet til scener med dataanimerte ofre som kastes rundt på den kantrede båten, satte «Titanic»s nyskapning en ny standard for hva CG kunne gjøre, skriver RottenTomatoes i en kåring av dataanimerte filmer.

- Ville se New York oversvømt
Men det er ikke bare «Titanic» som har blitt populær med hjelp av dataanimasjon. Siden 1995 har vi sett en lang rekke filmer med overbevisende CGI, blant annet «The Matrix» (1999), «Gladiatoren» (2000), «Ringenes Herre»-trilogien (2001-2003), «Harry Potter»-serien (2001-2007), «Pirates of the Caribbean»-filmene (2003-2007), «War of the Worlds» (2005), «King Kong» (2005) og «The Day After Tomorrow» (2005).

Da regissør Roland Emmerich skulle sette i gang med sistnevnte film, tok han visstnok kontakt med dataanimatører før han i det hele tatt begynte på manuset.

- Folk gikk ikke for å se «The Day After Tomorrow» på grunn av skuespillet, regien eller manuset. De gikk for å se New York oversvømt og Los Angeles ødelagt av en tornado, sier leder ved Digital Domain Scott Ross ifølge Wired.com.

Ny film
Etter «Toy Story» har det også kommet mange filmer kun bestående av dataanimasjon, blant annet «Antz» (1998), «Monsters, Inc.» (2001), «Shrek» (2001), «Istid» (2002), «De utrolige» (2005), norske «Slipp Jimmy fri» (2006), «Ratatouille» (2007) og «Kung Fu Panda» (2008).

Og fredag har altså foreløpig siste film i rekken norsk premiere. «WALL-E» handler om en liten robot som er alene igjen på jordkloden. Da han oppdager en måte å få menneskene tilbake på, må han legge ut på en fantastisk reise.

«WALL-E» har norsk premiere fredag 29. august.

Kilder: Sciencedaily.com, Wired.com, RottenTomatoes.com, Boxofficemojo.com, Wikipedia, Imdb.com

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere