RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil gi lappen til 16-åringer

Sist oppdatert:
Tre personer under 20 år mistet livet i pinsen, men allikevel ønsker Frps Per Sandberg at 16-åringer skal få førerkort.

(YEYE:) Mens UP-sjef Odd Reidar Humlegård vil ha unge råkjørere ut av trafikken, ønsker Per Sandberg, leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité å senke aldersgrensen.

- Jeg synes ungdom bør få ta førerkortet når de er 16 år, med et graderingssystem frem til 18 år. Da vil de unge sjåførene være mye bedre trafikanter når de er 18 år, sier Sandberg til Aftenposten.

For tidlig for 16-åringer
Trygg Trafikk mener imidlertid det er for tidlig å slippe 16-åringene alene på veien.

- Vi synes ikke ungdom bør får ta førerkort når de er 16 år. Det mener vi er for tidlig. Vi har foreslått en graderingsmodell. Hvor de kan begynne å kjøre alene i bilen når de er 17 og et halvt år når de er under opplæring ved en kjøreskole. Men de får ikke kjøre om kvelden eller natten og de får ikke ha passasjerer. Vi har sendt inn dette forslaget til Samferdselsdepartementet, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til Yeye.

Må endre holdninger
Nestlederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Torstein Rudihagen (Ap), tror ikke at aldersgrensen vil bli hevet. Han tror mer på andre tiltak, som utvidelse av kjøreopplæringen og mer fokus på holdninger i trafikken. Rudihagen mener det også kan være aktuelt å øke antallet obligatoriske kjøretimer.

Les også:
Gratis med lappen på første forsøk

Trygg Trafikk tror det er flere tiltak som må til, for å få en nedgang i unge dødsfall på veiene.

- Jeg tror man må få til en endringsopplæring og en trafikkopplæring i skolen. Vi har allerede en trafikkopplæring i barneskolen som er god, men det er for dårlig på ungdomsskolen og i videregående skole. Man bør også se på foreldres holdninger og holdninger til fart, sier Øyen.

Overvurderer evnene sine
Torstein Rudihagen tror et av problemene er at de unge overvurderer sine egne evner i trafikken. Ifølge Rudihagen mangler ungdom også erfaring og har ikke utviklet de automatiske refleksene man trenger i uforutsette situasjoner.

Han peker videre på at ungdom trenger mer respekt for trafikken og det å kjøre bil. Rudihagen mener at de unge må forstå at de sitter med et drapsvåpen mellom hendene.

Kommunikasjonssjefen i Trygg Trafikk tror det er flere årsaker til at det er så mange ulykker blant de unge.

- Manglende erfaring og overvurdering av egen evne er vel hovedårsaken til at det skjer mange ulykker blant de unge. De feilberegner farten, og de øker risikoen for møteulykker og utforkjøringer. Det er alvorlige ulykker, sier hun.

Øyen mener man bør innføre et prøveprosjekt hvor man kjører mer alene i bilen.

- Når man har for dårlig erfaring lar man seg lettere forstyrre av andre i bilen. Det er noe annet å kjøre alene i bilen enn med foreldre eller kjørelærer. Vi mener at man bør kjøre alene det første halve året etter man har fått førerkoret. Det bør være et år til sammen, men den perioden kan gjerne starte når de er 17 og et halvt år, sier kommunikasjonssjefen.

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Synes du 16-åringer bør få førerkort? Del din mening med leserne.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere