RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Butikker pirrer deg med lukt

Det er kanskje ikke så merkelig at man får lyst på alt man ser i butikkene.

(SIDE 2) : En ny form for markedsføring, som du verken kan se eller høre er på vei til butikkene i form av lukt.

Les mer om butikkens triks: Slik lurer butikken deg

Blir påvirket ubevisst
Dette er en videreføring av snikreklame i filmer, hvor korte glimt av for eksempel popcorn, skal trigge seeren til å få lyst på popcorn i løpet av filmen

- På samme måte kan lukt spille på forbrukerens underbevissthet. Man kan for eksempel kjøre ut en ostelukt som ligger rett under terskelen for det du oppfatter bevisst, sier professor Magni Martens til VG.

Kan være i Norge
Selv om det hittil ikke er påvisst noen forsøk på en slik markedsføring i Norge, mener Martens at dette er på vei.

- Jeg vet ikke hvor utbredt dette er i Norge i dag, men jeg er sikker på at det vil komme mer og mer, sier hun til avisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere