RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Folklore» imponerer nesten

Sist oppdatert:
Eventyrspillet «Folklore» kunne blitt veldig, veldig bra.

Klikk på playknappen over for å se traileren til spillet.

(Spillmagasinet): Actioneventyret «Folklore» er utviklet av de samme som «Genji»-spillene og forteller en spennende historie om den mystiske landsbyen Doolin.

Doolin har noen veldig mørke hemmeligheter, og fortellingen er full av overraskende hendelser og spørsmål ihvertfall jeg bare måtte få svar på.

Du kan enten spille som ungjenta Ellen eller reporteren Keath, som begge har blitt lokket til landsbyen under mystiske omstendigheter. Når de kommer fram, blir de vitne til at en dame faller om og dør, og spillet er i gang.

Interessante kamper

Doolin og de interessante innbyggerne blir for det meste brukt til å fortelle mer av historien og la deg løse enkle oppgaver, brorparten av spillet foregår i den nydelige og varierte fantasiverdenen Netherworld.

Den huser blant annet minnene til diverse døde landsbybeboere og de fiendtlige «Folks».

Når du tar rotta på en «Folk» kan du fange den i beste «Ghostbusters»-stil, og så benytte egenskapene dens i kamp. I tillegg til at du stadig får tak i kraftigere «Folks» og kan oppgradere de du allerede har, tar enkelte fiender bare skade av bestemte typer angrep og mange av feidene krever at du planlegger før du gjør noe.

Ikke bare trykk-trykk

Hver gang du angriper bruker du opp litt energi og på den måten hindrer utviklerne «Folklore» i å bli enda ett «Trykk på knappen til du dør»-spill.

De velfungerende taktiske elementene, mange typene «Folks», og den etterhvert passe høye vanskelighetsgraden gjør kampene varierte, underholdende, og ikke minst utfordrende.

Jeg var spesielt stolt etter å ha knertet en av de mange imponerende bossene, og jeg gledet meg bestandig til å se hva jeg hadde i vente. Både hvilke omgivelser som stod for tur og hva mer jeg fikk vite av historien.

Stygge feil

Dessverre sliter «Folklore» med feil som legger en stor demper på opplevelsen. I tillegg til å by på et kranglete kamera og altfor mange og irriterende lange lastepauser, blir spillet ofte forferdelig ensformig.

Ofte må du gjennom de samme områdene flere ganger, og monsterne dukker opp på ny hver gang du vender tilbake. Riktignok kan du løpe forbi dem, men det er ikke det noe du vil gjøre. Både «Folkene» og figurene blir kraftigere etterhvert som du knerter flere og flere fiender, og mot slutten av spillet vil du være så mektige som mulig.

Nesten glimrende

Resultatet er at du må slåss mot de samme fiendene igjen og igjen, noe som fort blir kjedelig. Heldigvis er historien så god at det er fullt mulig å se forbi dette, og hvis du er ute etter et litt annerledes actioneventyr bør du ihvertfall laste ned demoen og gi «Folklore» en sjanse.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere