RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Småsøtt og smågodt

Noen ganger kommer det spill som bare hadde trengt en millimeter til her og der for å være svært så gode. «The Settlers VI: Rise of an Empire» er ett av dem.

Klikk på playknappen over for se hvordan du bygger en by i strategispillet.

(Spillmagasinet): Det første Settlers-spillet kom i 1993 til Amiga, og var den gangen det aller første sanntidsstrategispillet. Tidligere hadde man ikke sett de forskjellige elementene som man fant i «Settlers» sammen i et spill. Det er 14 år siden.

Mye har selvfølgelig skjedd siden den gangen. Grunnkonseptet er likevel likt: Du styrer en gjeng med nybyggere som slår seg ned rundt et slott, eller mer riktig sagt: Du styrer slottsherren. Ved å bruke ressurser du høster inn (fisk, korn, kukjøtt, tre og så videre) bygger du opp byen, tar inn skatteåenger og lager en liten hær.

«Først meg selv»

Fokuset i «Settlers» har alltid vært ressursbruk på best mulig måte, og i motsetningen til mange lignende spill er krigføringen ikke like viktig.

Du må selvfølgelig beskytte deg mot banditter og eventuelt angripe andre byer for å få tilgang til deres ressurser - men det er underlegent det å bygge opp din egen by.

Et skritt om gangen

En av nyhetene i årets spill er at kartet er delt opp i forskjellige mindre områder, hvor du får kontroll over ett og ett område. Det betyr at du oftere enn før kommer deg ut på kartet, og det blir mer handel og kontakt med andre. Svært positivt.

Et problem med det er at hvis du tar over kontrollen over et område fra noen andre, sprenges alle bygningene der automatisk. Noe sier oss at det verken er realistisk eller spesielt god spillmekanikk.

Du kan i tillegg velge en knekt (som blir forfremmet hvis du er flink). Denne har en del spesielle egenskaper, men det er egentlig slik at det er relativt klart hvem du bør velge (du finner det ut i løpet av et par spill).

«Settlers» har også blitt enklere å styre. Tidligere var det kontroll ned på mikro-mikronivå, det slipper du nå. Det er gjort enklere med bygninger du plasserer i nærheten av en ressurs hvor du høster inn det du ønsker (husk nok treverk).

Viktige mangler

Problemet til «Settlers» ligger i at der spillet har det meste av spillmekanikken på plass denne gangen (for første gang siden 1993) så har de glemt å lage gode scenarioer og kampanjer.

I tillegg blir det i multiplayer noe ubalansert siden de fleste elsker å krige, mens du enkelt kan lage beskyttende bymurer og bygge opp byen din såpass mye at de andre ikke har sjans. Men, det er mer klaging på at folk er dumme enn at spillet er dårlig.

Det er dessverre også noen bugs i spillet. Den automatiske oppdateringsfunksjonen fungerer ikke, og starter hver gang du starter spillet. Noen ganger krasjer også spillet helt uten grunn. (Noe muligens oppdateringen fikser, men siden den ikke virker, så ...)

Grafikkmessig er det ikke strålende, men det er veldig sjarmerende. Lyden er helt grei, men det er heller ikke viktig.

Kjøpe eller ikke kjøpe?

Vel, hvis dette spillet hadde kommet med en mulighet for å lage egne kart, eller at det lå en haug på nett du kunne lastet ned gratis så ja.

For problemet er at utviklerne har laget for dårlige kart, ikke at spillet er for dårlig. I hvert fall når alt kommer til alt, helt til slutt. Selv spiller jeg «Settlers» fortsatt, men siden det er få kart å velge blant så begynner jeg å ha en klar strategi hver gang.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere