RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blomstrer uten Dinamo

Foto: Heiko Junge (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Dinamo Forlag fikk betydelig løft etter å ha kjøpt seg ut av Dinamo.

Film- og forlagsvirksomheten har vært med på å trekke resultatene ned i Dinamo. Etter at de ansatte kjøpte seg ut for å drive på egenhånd, har virksomheten løftet seg betraktelig.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Filmvirksomheten ble lagt ned, mens forlagsvirksomheten har levd videre etter at Ottar Samuelsen og to andre ansatte kjøpte forlaget av Dinamo.

- Høster nå
Samuelsen er daglig leder i forlaget og sier han synes det er synd at Dinamo ikke kan være med på å høste, etter å ha sådd i mange år.

- Jeg er fremdeles eier i Dinamo og synes det er synd, men samtidig har jeg stor forståelse for at Dinamo ville konsentrere seg om «core-business», sier Samuelsen til NA24 Propaganda.

Han mener de har fått med seg en god backlist fra sin gamle eier.

- Jeg synes det er en bra backlist og det er klart at det har vært et fundament for oss å bygge videre på, men samtidig har vi skrevet ned 80 prosent av titlene, sier Samuelsen.

Omsetningen i Dinamo Forlag sank med snaue fem millioner fra 2005 til 2006, fra 14,7 til 9,8 millioner kroner. Resultatet er imidlertid langt lystigere. I 2005 tapte selskapet åtte millioner på driften, mens driftsresultatet i år er på pluss 75.000 kroner.

- Vi har i praksis et langt bedre resultat enn det, men det at vi valgte å skrive ned backlist har dratt resultatet ned, sier Samuelsen.

Barberte kostnadene
Samuelsen sier de har lagt seg på et annet kostnadsnivå etter Dinamo-tiden.

- Det er slutt på på å bruke byens beste restauranter som lunsjkantine. Grunnen til at forlagssatsingen i Dinamo gikk dårlig er først og fremst dårlig økonomistyring, og da mener jeg ikke fra Dinamo, sprikende utgivelsesprofil og prosjekter som trakk altfor store ressurser. Det er klart at en utgivelse som Norge - Portrett av en nasjon var en utgivelse som i beste fall kan omtales som et sjansespill for et lite forlag, sier Samuelsen.

Norge - Portrett av en nasjon var en svært påkostet produksjon. Blant annet hadde kronprinsen og Per Egil Hegge som forfattere gitt design- og produksjonsfolket fritt spillerom og kom ut på tre språk.

Han sier de skal forsøke å holde den kvalitetsprofilen de var kjent for, men at utgivelsene skal bli mindre kostnadskrevende.

- Vi skal først og fremst ha en mye tydeligere utgivelsesprofil enn tidligere, men vi skal fortsatt ha bøker som har et potensial mot gavemarkedet, sier Samuelsen.

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere