RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det blir en knalltøff TV-krig

Sist oppdatert:
Her ser du hvilke tv-kanaler som er størst.

Landet største tv-kanal heter NRK1 og samler to av fem seere over tolv år hver dag. TV 2 på sin side samler like under én av tre. Disse to får trolig unngjelde når de nye tv-kanalene får økt distribusjon utover høsten.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det handler ikke om hvor mange seere tv-kanalene har per program, men hvor stor markedsandel disse seerne gir kanalen. Med det i bakhodet møter de allerede etablerte tv-kanalene en høst med angrep fra tre nye aktører og økt distribusjon for en del av de mindre kanalene.

Må forstå tilbudet
De nye og mindre kanalene på sin side møter en tv-høst hvor programbudsjettene er større enn noensinne, med programoversikter som forteller om flere storsatsinger enn hva vi er vant med. Hvordan skal så NRK3, Viasat 4 og FEM klare å klatre på topplisten blant tv-kanalene i Norge?

- Jeg tror FEM blir en kanal som, når folket har fortstått tilbudet vår, er ei god venninne å ha. Jeg tror at andelen vil vokse siden programoversikten vår er så tydelig, og da er det lett å finne noe som man liker. Så jeg tror dette utvikler seg positivt, sier FEM-sjef, Nina Lorgen Flemmen, til NA24 Propaganda.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

På premieredagen hadde kanalen en markedsandel i det nasjonale fjernsynsuniverset på 0,7 prosent. Den falt til 0,6 prosent den andre dagen kanalen eksisterte. Et langt mindre fall for NRK3 som hadde 1,8 prosent første dag til 0,5 prosent den andre dagen.

Best med to kanaler
NRK3 sender per i dag kun om kvelden og natten, i desember skal kanalen dele kanalplass med barnekanalen NRKSuper.

- Målet med disse kanalene er ikke at hver enkelt kanal skal ha en kjempestyrke, men være et godt alternativ til de som ikke finner det de vil på NRK1 og NRK2. Jeg ville være superhappy om kanalen klarer opp mot én prosent i snitt denne høsten før NRKSuper kommer, sier fungerende tv-sjef i NRK, Arne Helsingen, til NA24 Propaganda.

Han mener at de to kanalene sammen har et vekstpotensial.

- Når NRKSuper og NRK3 er sammen vil det nok ha en viss betydning oppslutningsmessig.

Lørdag får TV3 en helt ny søsterkanal i Viasat 4 som, i motsetning til NRK3 og FEM, satser på å favne om et bredere publikum. Kanalen vil erstatte ZTV og dermed fra dag én ha et godt springbrett, for ZTV har en markedsandel på 0,7 prosent.

- Vi tror at Viasat 4 og TV3 vil øke andelene, og da håper vi at ZTVs 0,7 prosents andel blir til mer, sier programdirektør i Viasat 4 og TV3, Trygve Rønningen, til NA24 Propaganda.

Rønningen vil ikke være med på å spå hvor Viasat 4 vil ligge i forhold til ti på topp listen mot slutten av året.

Tar fra de store
Det er forventet at det er først og fremst de store kanalene som TV 2 og NRK1 som vil måtte ofre markedsandeler til de nye kanalene og til nisjekanalene som får økt sin distribusjon.

- På sikt vil det jo det, fordi folk forandrer seingen og plukker mer og mer selv blant det de vil se på. Egentlig er det jo fantastisk at vi har en kanal som NRK1 som har holdt 40 prosent markedsandel helt til nå, sier Helsingen i NRK.

- Det mest interessante er hvor mye som forsvinner fra de største kanalene, slik vi har sett i andre land hvor det ikke er normalt over 24 prosents andel, fortsetter NRKs fungerende tv-sjef.

Rønningen i Viasat er enig i tesen om at det er de store kanalene som må ofte andeler.

- I Sverige vokser mange småkanaler på bekostning av de store. Det er en knalltøff krig og de store må nok gi andeler til de små kanalen. Hvem som klarer å kjempe seg til de andelen er umulig å si. Vi håper at vi skal klare oss, men det blir ingen lett match, slår Rønningen fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere