Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050

Den sunneste frukten

Reisetips med annonselenker

De nyeste og råeste hotellene i 2015

Oddsen med annonselenker

Europa-eventyr for norsk 19-åring?

Litchi, moreller og mango inneholder omtrent like mye sukker som druer. Sjekk hva som skjuler seg i din yndlingsfrukt.

(SIDE2): Sosial- og helsedirektoratet anbefaler at du spiser minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt om dagen. De siste års forskning viser at det å spise frukt og grønnsaker har en svært positiv effekt på vår helse, skriver matportalen.no. Dette gjelder i forhold til Norges to største folkesykdommer; hjerte- og karsykdommer og kreft.

Fakta er at frukt og grønnsaker gir lite energi og fett, men mye fiber, vitaminer og mineraler som er bra for helsa.

Innhold av både sukker, fiber og stivelse varierer mye fra frukt til frukt. Her er oversikten som gir deg en pekepinn på hva din yndlingsfrukt inneholder.

Spiser du nok frukt? Ta testen her

- Alle tabellverdier gjelder 100 g spiselig matvare.

- Den internasjonalt vedtatte enheten for energi er kilojoule (kJ). Siden mange fremdeles bruker kilokalorier (kcal), er matvarenes innhold av energi gitt både som kilojoule og som kilokalorier, disse er i MVT-06 kalt henholdsvis Energi1 og Energi2. Forholdet mellom kilojoule og kilokalorier er som følger:

1 kJ = 0,239 kcal

1 kcal = 4,184 kJ

- Karbohydratinnholdet i frukten gjenspeiler i det store og hele også sukkerinnholdet i frukten.

- Et høyt fiberinnhold er bra. Fiber er blant annet sunt for fordøyelsen din.

Matvare

Energi1

Energi2

Karbohydrater

Stivelse

Mono+Di

Sukker

Fiber

KJ

kcal

g

g

g

g

g

Ananas, rå

197

47

10.1

0.0

10.1

0.0

1.4

Appelsin, rå

157

37

7.2

0.0

7.2

0.0

1.8

Aprikos, rå

154

36

7.2

0.0

7.2

0.0

1.6

Banan, rå

352

83

18.1

4.4

13.9

0.0

1.7

Drue, grønn, rå

298

70

16.0

0.0

15.9

0.0

1.1

Drue, blå, rå

226

53

11.7

0.0

11.7

0.0

1.1

Eple, norsk, rå

199

47

10.0

0.1

9.9

0.0

2.5

Fersken, rå

167

40

7.6

0.0

7.6

0.0

2.1

Granateple, rå

242

58

7.8

0.0

7.8

0.0

10.0

Kiwi, rå

239

57

10.6

0.3

10.3

0.0

2.7

Klementin, rå

180

43

8.7

0.0

8.7

0.0

1.7

Litchi, rå

274

65

14.3

0.0

14.3

0.0

1.5

Mango, rå

274

65

14.1

0.3

13.8

0.0

1.9

Melon, honning, rå

116

28

5.6

0.0

5.6

0.0

0.9

Melon, vann, rå

150

36

7.6

0.0

7.6

0.0

0.5

Moreller, rå

222

52

11.3

0.0

11.3

0.0

1.3

Papaya, rå

179

42

8.8

0.0

8.8

0.0

2.1

Plomme, rå

186

44

9.3

0.2

9.1

0.0

2.0

Pære, norsk, rå

182

44

8.0

0.1

7.9

0.0

4.5

(Kilde: Matportalen.no)

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus